South Park: SNOW DAY!
Wendy de Koster
Wendy de Koster
Gameredacteur

Er zijn genoeg nadelen te noemen, maar onder aan de streep hebben we met deze game meer plezier gehad dan met games die een stuk beter in elkaar zitten. Vooral South Park liefhebbers zullen genieten van de herkenbare humor South Park: Snow Day!

In South Park: Snow Day! waan je jezelf in een aflevering van South Park. Het begint met een leuk introductiefilmpje waarin we Cartman en een nieuwsbericht volgen. Er is een enorme sneeuwstorm gaande het dorpje South Park waardoor de school gesloten is. De fantasie van de kinderen gaat weer los als Cartman op zoek gaat naar de oorzaak van de sneeuwstorm bij zijn tegenstanders. We gaan bij alle vrienden langs tot we bij de uiteindelijke vijand komen. Wie dat is? Dat gaan we niet verklappen, daarvoor kun je het spel gaan spelen. Je speelt als The New Kid samen met Cartman, Kyle, Stan en Kenny dit fantasie rollenspel, waarbij de bekende rollen, zoals The Grand Wizard King (Cartman) en Princess Kenny voorbij komen. Verzamel zoveel mogelijk Toilet Paper (TP) om kaarten te kopen om jouw krachten te upgraden en ga de gevechten aan!

Question Games heeft zich als ontwikkelaar voornamelijk op de grafische vormgeving en de gameplay gefocust. Het eerste dat opvalt is de volledige 3D spelervaring die jou South Park vanuit een heel andere kant laten zien. Het is een unieke ervaring om Cartman, Kyle, Stan, Kenny en de rest in 3D te kunnen zien en om hun heen te kunnen lopen. Al kunnen we ons voorstellen dat de meningen hierover ook anders kunnen zijn, omdat we South Park natuurlijk alleen als 2D-wereld kennen van de televisieserie. Je speelt als The New Kid en je kunt jouw eigen karakter creëren. Gedurende het spel kun je bij de bazaar nieuwe kleding en accessoires kopen, om er zo uniek mogelijk uit te zien. Je kunt zelfs je huidskleur en haarkleur door middel van een schuifje aanpassen, waardoor er flink wat verschillende combinaties mogelijk zijn.

Als je jouw avatar hebt gemaakt kom je bij Kupa Keep, de thuisbasis, waarbij je de missie kunt starten aan de War Table. Vergeet niet om je wapen en speciale aanval te kiezen bij de Armory. Als de Challenge begint merk je gelijk de grootste verandering: het spel heeft geen turn-based speelstijl meer. De gevechten zijn daarmee wel een stuk uitdagender en heftiger geworden. Ook zit er een kaartspel in South Park: Snow Day! verwerkt. De speciale aanvallen en upgrades zijn te kiezen door het spelen van een kaart. Bij Jimmy kun je na het behalen van een level een upgrade kaart kiezen, waardoor je sterker wordt. Je kunt deze kaart upgraden door te betalen met TP (Toilet Paper).Doordat alle winkels gesloten zijn is er een groot wc-papier tekort in South Park, waardoor de TP in dit spel het betaalmiddel is. Sla tegen prullenbakken en open kistjes die je tegenkomt om TP te vinden en versla tegenstanders om het van hun te stelen. Dit is vermoedelijk een komische verwijzing naar de lockdown, waarbij er een totale run op toiletpapier is geweest.

Er zijn in totaal vijf Challenges die ieder bestaan uit meerdere levels. Het is de bedoeling dat je alle levels haalt en de eindbaas kan verslaan. Dit hoef je niet alleen te doen, want er zijn drie andere ‘New Kids’ die jou versterken bij gevechten. Als je solo speelt dan wordt dit ingevuld door de computer, maar je kan deze rollen ook door vrienden laten vervullen, zoals het natuurlijk eigenlijk bedoelt is. Dit is ook een grote vernieuwing in de gameplay in vergelijking met de vorige twee games. Voor de gevechten heb je een normale aanval met wapens en een vlammenwerper tot beschikking, maar daarnaast mag je ook twee Powers en één Bullshit kiezen aan het begin van elke Challenge.

Je kunt de Powers alleen gebruiken als je Pissed Off meter vol is. Als deze nog niet vol genoeg is, kun je alleen je normale wapens gebruiken die je bij de Kupa Keep kunt kiezen. Een Bullshit is een extra grote aanval die maar enkele keren te gebruiken is. Het wisselt per kaart wat het aantal is, dit kan twee keer maar ook vijf keer zijn. Als je Henrietta tegenkomt in een level kun je bij haar je Bullshit weer aanvullen tot het maximale, wat wel een aanrader is om te doen. Onze ervaring is dat je bij de eindbaas de Bullshit-kracht zeker goed kunt gebruiken.

Zelfs op het makkelijke niveau is South Park: Snow Day! enorm uitdagend. Het is lastig om alle levels en de eindbaas te verslaan zonder zelf dood te gaan. Als je dood gaat zul je de gehele Challenge weer opnieuw moeten doen. Ook als je het spel afsluit tijdens een Challenge, zul je weer aan het begin van de missie moeten beginnen. Er zijn wel verschillende varianten van de levels, waardoor er een beetje afwisseling zit tussen de opdrachten. En aan het begin van de missie kies je vanuit de drie willekeurige aangeboden kaarten een upgrade en een Bullshit-kaart voor de huidige Challenge. Om die reden is geen enkel gevecht hetzelfde en is het niet erg om de missie een keer opnieuw te moeten spelen. Het is wel enorm frustrerend als je meerdere keren bij de eindbaas verliest. Het zou fijner zijn als je alleen de eindbaas opnieuw zou kunnen spelen. Vermoedelijk hebben de ontwerpers juist gekozen voor deze stijl, zodat je langer kunt genieten van deze spannende game. Het spel is behoorlijk klein en het is niet de bedoelding dat het te makkelijk uit te spelen is.

De vormgeving van het spel ziet er wel prachtig uit. Bijvoorbeeld bij de ‘Fart Escape’, waarbij je jezelf omhoog lanceert met een enorme scheet, zie je een groene gaswolk onder je verschijnen die jou omhoog gooit. Wanneer je die groene gaswolk met je vlammenwerper raakt, volgt er een explosie die vijanden kan raken. De speciale effecten zijn onwijs mooi vormgegeven en we hebben echt genoten van de prachtige beelden en geluiden. Er zit veel aandacht voor detail in deze game. Wanneer je door de sneeuw loopt hoor je de sneeuw onder je voeten kraken en als je op het ijs staat, glijd je een stukje door, wat behoorlijk realistisch is. Dit hebben de ontwikkelaars goed verwerkt in deze 3D coöperatieve game.

Alle opmerkingen van de meespelende kinderen zijn humoristisch en met verschillende kinderstemmen ingesproken. De opmerkingen “I’m Dead” van de kinderen die verslagen in de sneeuw liggen en de grapjes die tussendoor gemaakt worden, laten je regelmatig lachen. De hilarische momenten van Mr. Hanky die je onder spuit met Dark Matter in het Dixie-Toilet (waarmee kun je extra voordelen bij Mr. Hanky kopen) en de grappige opmerkingen van alle verschillende personages maken dit weer een echt South Park spel. Het begint al bij de lachwekkende namen van de powers en  dat alles gebaseerd is op scheten (er is zelfs een button om een scheet te kunnen laten). Na het verslaan van de ultieme eindbaas krijg je nog een mooi afrondend filmpje te zien, wat de aflevering en de game op een positieve manier afsluit.

South Park liefhebbers zullen de humor in South Park: SNOW DAY! fantastisch vinden en daar ultiem van genieten. De game is echter wel flink uitdagend, waardoor frustratie wel eens om de hoek kan kijken. Desalniettemin maakt het lopen door de prachtige 3D South Park-wereld met alle bekende karakters het spel zeker de moeite waard. Er zit een leuk verhaal in, waardoor het net een aflevering van de televisieserie is. Het spel is alleen niet super groot, dus je zult er relatief snel doorheen zijn. Maar dan kun je het altijd nog op een hoger niveau proberen. Wij hebben in ieder geval genoten van deze toffe South Park game.

Dit spel is gespeeld op de Nintendo Switch en komt op 26 maart 2024 ook uit voor PlayStation 5, Xbox Series, Nintendo Switch en pc.