Horizon Forbidden West Complete Edition

Horizon Forbidden West Complete Edition is de beste manier om deze toffe game te spelen. Enige minpunt zijn de stotterende cutscenes, maar die zijn met een update prima te verhelpen.

Bij NWTV schrijven wij graag over games en al helemaal als er een Nederlands tintje aan een game zit. In het geval van Horizon Forbidden West Complete Edition is dat zelfs twee keer het geval. De game uit 2022 is natuurlijk ontwikkeld door Guerrilla Games uit Amsterdam, maar deze pc-port is ook gedaan door een Nederlandse partij, namelijk Nixxes Software uit Utrecht. Hieronder kun je lezen of dat is gelukt.

In deze review gaan wij niet erg diep in op de game zelf, want dat hebben wij al eerder gedaan in deze review. Maar voor wie het niet meer weet: Horizon Forbidden West draait om de Aloy. De wereld is er slecht aan toe. Gevaarlijke stormen en een onstuitbare plaag teisteren de restanten van de samenleving, terwijl angstaanjagende nieuwe machines de grenzen bewaken. Het is aan Aloy om te achterhalen waarom het zo slecht gaat en de wereld te redden van een ondergang.

In principe is Horizon Forbidden West Complete Edition dezelfde game als die je kunt spelen op de PlayStation 5. Het grootste verschil is wel dat het er ongelooflijk mooi uitziet op de pc. Twee jaar geleden werden wij al weggeblazen door de grafische pracht op de PlayStation 5, maar die verbleekt bijna bij de pc-versie. Alles ziet er schitterend en kleurrijk uit en de mate van detail is echt indrukwekkend. Wanneer de camera inzoomt op het gezicht van Aloy, kun je bijna de kleine blonde haartjes op haar gezicht tellen, zo scherp is het. Ook de omgeving is erg gedetailleerd en een genot om je in te begeven.

Qua performance is het ook dik voor elkaar. De framerate bleef eigenlijk de hele tijd stabiel als we zelf aan het spelen waren. Dit veranderde echter tijdens bepaalde cutscenes. Soms leek het wel of wij naar stop-motion aan het kijken waren. Dat is behoorlijk storend als je het verhaal wilt volgen. Gelukkig is dat wel iets dat met een volgende update verholpen kan worden.

Horizon Forbidden West Complete Edition is wederom een prima pc-port van Nixxes Software. Het ziet er prachtig uit, nog mooier zelfs dan de PlayStation 5-versie. Het enige echte minpuntje dat we hebben kunnen ontdekken, is het stotteren bij bepaalde cutscenes. Het is wel vervelend, zeker als je het verhaal wilt volgen. Gelukkig is het wel iets dat met een update verholpen kan worden. Mocht je Horizon Forbidden West nog niet hebben gespeeld, dan is dit de allerbeste manier op de game te spelen.

Horizon Forbidden West Complete Edition is voor deze review gespeeld op pc. De game is ook verkrijgbaar voor PlayStation 5.