After Us
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

After Us is een mooi, niet al te zwaar expertspel. De vormgeving is prachtig en het spel geeft veel flexibiliteit door het zowel alleen als met vijf medespelers te kunnen spelen. Doordat je allemaal tegelijkertijd speelt zit er veel vaart en ben je niet veel aan het wachten op de medespelers. Een leuk element is het bij elkaar puzzelen van gesloten kaders om zoveel mogelijk inkomsten en acties te verzamelen. After Us had meer sterren gekregen als er bijvoorbeeld meerdere manieren waren om technologie in te zetten of wanneer de markt met nieuwe apen open had gelegen.

Van de Vlaamse speluitgever Geronimo verscheen onlangs het bordspel After Us. After Us speelt zich af in het jaar 2083 als de mens al een tijd is uitgestorven. Apen ontwikkelen zich in snel tempo door en zijn zich aan het groeperen, waarbij ze onze oude technologische kennis en apparatuur gebruiken. Onze technologie kan alleen worden gebruikt wanneer de juiste energiebron wordt toegepast. In dit spel ben jij de leider van één van de apenstammen. Het is aan jou om jouw stam verder uit te breiden, geschikte apen aan jouw stam toe te voegen en hierbij slim gebruik te maken van oude apparatuur.

After Us_Apenraad Foto: Janneke Ooms-Janssen

After Us speel je tot de eerste speler de tachtig overwinningspunten bereikt. Ieder stamhoofd heeft een speelbord waar je bijvoorbeeld jouw inkomsten en woedepunten kunt bijhouden. Daarnaast heeft iedere speler een deck Tamarinkaarten waarvan de speler iedere beurt vier kaarten onder het speelbord legt. Deze vier apen vormen de apenraad. Iedere apenkaart (eerst alleen Tamarins, maar later komen daar ook andere soorten apen bij) heeft een aantal kaders op de kaart staan. Deze kunnen gesloten zijn en dan krijg je de afgebeelde inkomsten of actie. Als de kaders open zijn moet je de kaart tegen een andere apenkaart aan leggen om een gesloten kader te vormen.

In fase één leg je de apenraad neer en ontvang je alles binnen deze gesloten kaders. Dit kan voedsel zijn, of energie. Ook kan erop staan dat je een actie nog eens mag uitvoeren of bijvoorbeeld twee batterijen kunt inwisselen voor een punt. Iedere speler handelt deze fase tegelijkertijd af. In de tweede fase kies je een apensoort die je direct een voordeel oplevert, zoals punten of een extra actie. Vervolgens mag je een nieuwe aap van diezelfde soort ‘aantrekken’ en in jouw stam opnemen. Hiermee ga je jouw deck opbouwen. Ook kun je woedepunten verdienen waarmee je apen kunt flushen om meer invloed op jouw kaartendeck te hebben. In de derde fase gaat de apenraad in rust en leg je de apenraad af op jouw aflegstapel. Dan start de volgende beurt weer en leg je een nieuwe apenraad open uit jouw deck.

In After Us ben je iedere ronde met dezelfde dingen bezig. De fasen zijn vrij geordend. Je begint met het bij elkaar puzzelen van de handigste kaartvolgorde met de meeste gesloten kaders. Vervolgens pak je alle inkomsten en daarna ga je nieuwe apen aantrekken. Dit maakt After Us een light tot medium expertspel. Aan het begin kun je alleen de goedkopere apen aantrekken en sprokkel je maar langzaam punten bij elkaar. Gedurende het spel kun je de duurdere apen aan jouw stam toevoegen met interessantere voordelen waardoor de race naar het einde ineens een ware eindsprint wordt. In ieder potje kun je een andere strategie toepassen, doordat in ieder spel andere technologiekaarten worden neergelegd die daar het hele spel blijven liggen. Wel zijn deze allemaal op dezelfde manier aan te sturen,  door batterijen. Doordat je apenkaarten gesloten in de markt liggen, kun je elkaar niet dwars zitten door een aap voor iemand anders weg te kapen. Ook is geluk daardoor een factor, omdat je van tevoren niet weet of de aap goed bij jouw andere apen past.

After Us_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

De vormgeving van After Us is prachtig. Het puzzelen van de kaders is erg origineel en leuk om te doen. Doordat je heel duidelijk naar de 80 punten toewerkt, heb je een vrij duidelijk beeld van je positie. Dat is fijn, maar tegelijkertijd haalt het een deel van de spanning weg, omdat iedereen weet wat de status op elk moment is. After Us speel je in minder dan een uur, wat goed past bij de moeilijkheidsgraad. Het is een mooi spel om af en toe eens op tafel te leggen. Het voordeel hierbij is dat je dit zowel alleen kunt spelen als met een maximum van 6 spelers. Dit maakt het een goede keuze voor als je met wat meer mensen bent en toch een leuk spel wil spelen met meer diepgang dan een partygame.