Doorgaan naar artikel
Broken Roads
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur
Profiel

Conclusie

Broken Roads schotelt een intrigerende Australische post-apocalyptische wereld voor met uitstekend geschreven dialogen. Helaas is de combat niet goed uitgewerkt, waardoor je een halfbakken eindproduct hebt.

Broken Roads is de debuutgame van de Australische ontwikkelaar Drop Bear Bytes. In deze isometrische RPG reizen we door een post-apocalyptisch Australië.

Bij het aanmaken van ons personage komen de eerste lastige keuzes al om de hoek kijken. Zo kunnen we uit vier achtergronden kiezen: huurling, onderzoeker, kooplied of boer. Elk van deze vier achtergronden komt met een eigen, kort achtergrondverhaal. Het is best leuk gedaan, maar uiteindelijk komt elk verhaal op hetzelfde punt uit. Eerst is daar het stadje Brookton dat wordt aangevallen door een grote groep rovers. Samen met een aantal overlevenden reizen we af naar de grote stad Merredin voor onderdak en uiteindelijk om bondgenoten te vinden om Brookton weer weder op te bouwen.

Een andere belangrijke keuze die we meteen moet maken is het beantwoorden van een zestal vragen over een verscheidenheid aan onderwerpen. Bij elke vraag maken we een keuze uit de vier filosofische stromingen die een belangrijk onderdeel vormen in de dialogen. Zijn we iemand die iedereen in zijn waarde laat of focussen we volledig op onszelf? Is het geluk van de mens belangrijk of alleen dat van ons eigen team? Via een cirkel wordt ons morele kompas getoond die laat zien welke filosofische richting we opgaan. Dit beïnvloedt niet alleen de toekomstige keuzes in gesprekken, maar ook welke bonussen we ontvangen tijdens de gevechten. De dialogen zelf zijn erg goed geschreven en ook de voice-acting bij de gesproken dialogen zijn prima. Het filosofische tintje is leuk, maar voegt ook weer niet erg veel diepte aan de gesprekken toe.

Na te hebben geholpen in de naderende verkiezing voor de positie van burgemeester van Merredin, krijgen we toegang tot de Australische Outback en kunnen we uit verschillende locaties kiezen. Op weg naar zo’n locatie is het mogelijk dat er een willekeurige confrontatie met rovers of de Australische wildlife volgt. Hier komt helaas het grote pijnpunt van Broken Roads zichtbaar: de combat. Deze is namelijk totaal niet in balans en er is ook veel te weinig controle. Een aanval gaat volgens het RNG-principe, waarbij je dus overgeleverd bent aan de geluksfactor. Helaas staat deze zo slecht afgesteld dat een aanval van 88% vaker mis gaat dan zijn doelwit raakt. Tel daarbij nog op dat vijanden wel erg veel gezondheidspunten hebben zodat zelfs de eerste gevechten soms niet te doen zijn. Zelfs een groep kangoeroes kan ons team volledig afslachten. Het is gewoon niet leuk als je maar moet hopen dat jouw aanvallen hun doelwit raken en daar eigenlijk niets aan kunt veranderen.

Daarnaast heb je ook nog eens nauwelijks overzicht over het strijdveld. Je kunt de camera niet bewegen, maar alleen een beetje in- en uitzoomen. Er is ook geen tactische overwiew, zodat je ook niet even van bovenaf kunt zien waar iedereen zich bevindt. Die groep kangoeroes sloot ons helemaal in, waardoor we niet alleen geen enkele kant op konden, maar ook nog eens nauwelijks het richtkruis op de vijand konden zetten omdat een kangoeroe of teamlid in de weg stond. Dan is er nog een bug waarbij een rover met een sluipschuttersgeweer buiten het strijdveld liep en van een afstandje ons team één voor één doodschoot. De hoeveelheid punten om je teamlid te verplaatsen is al niet heel hoog, maar neemt ook nog eens af als dat teamlid gewond raakt. Het werd al snel onmogelijk om ook maar in de buurt van die ene vijand te komen.

De ontwikkelaars hebben in een community-bericht op Steam al aangegeven dat het ontwikkelproces van Broken Roads een lastige was en dat ze aan de combat gaan werken. We hopen dan ook dat de aankomende updates genoeg verbeteringen aan de gevechten brengt, want Broken Roads heeft zeker zijn charme en de dialogen zijn gewoon heel erg goed. In deze staat en voor een bedrag van zo’n veertig euro is het gewoon niet de moeite waard en zijn er met bijvoorbeeld Disco Elysium, Wasteland 3 en Pillars of Eternity betere isometrische RPG’s te spelen.

Broken Roads is voor deze review gespeeld op de Xbox Series. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.