Endless Ocean Luminous

Endless Ocean Luminous is een game om heerlijk bij te ontspannen en waarbij je ook nog eens wat kunt leren. Toch zal het ontbreken van uitdaging voor sommigen een groot gemis zijn en heeft het grafisch te lijden onder de beperkte rekenkracht van de Nintendo Switch.

Meer dan 70% van de Aarde bestaat uit water, maar toch blijven wij mensen het liefst op het vaste land. Waarschijnlijk komt het ook omdat we bang zijn voor het onbekende en daarom geen duik in de zee durven te maken. Gelukkig kun je nu de zee gaan ontdekken in een veilige omgeving dankzij Endless Ocean Luminous. Wij hebben de afgelopen weken in de onderwaterwereld rondgebracht en vertellen je hieronder of dat de moeite waard was.

In Endless Ocean Luminous is het de bedoeling dat je de oceaan gaat ontdekken en dan gaat het vooral om de dieren die er leven. In de verhaalmodus krijg je langzaam uitleg over hoe je dit moet doen. Erg moeilijk is het niet, want je hoeft de dieren alleen maar te scannen door de L-knop in te houden. Als het dier nog niet bekend is, verschijnen er vraagtekens en zal na enkele seconden de naam van het dier tevoorschijn komen. Daarnaast zijn er ook verschillende voorwerpen te vinden, die de nodige punten en geld opleveren. Het geld kun je dan weer gebruiken om een ander outfit aan te schaffen. Meer dan dat is het eigenlijk niet.

Het wordt al snel duidelijk dat deze game niet is bedoeld om je uit te dagen, want je hoeft niet te overleven in de zee. Het gaat om ontdekking en ontspanning. Natuurlijk zijn er wel doelen die je kunt behalen, zeker als je verder wilt komen in de verhaalmodus. Het gaat dan bijvoorbeeld om het scannen van vissen die een vreemd signaal afgeven of het verkennen van een bepaald gebied, maar dat is het dan ook wel. Het hoofddoel is uiteindelijk om alle diersoorten in kaart te brengen en daar ben je wel even zoet mee, want er zitten zo’n vijfhonderd verschillende onderwaterwezens in deze game.

Wat het ook nog eens extra leuk maakt, is dat er niet alleen beesten in het water te vinden zijn die je in het echt ook kunt tegenkomen. De game geeft je ook de mogelijkheid om dieren te ontdekken die miljoenen jaren geleden leefden en er zwemmen ook de nodige mythische en zeer zeldzame wezens rond. Zo kwamen wij bijvoorbeeld een witte Orca en Ichthyosaurus tegen. In eerste instantie vonden wij het een beetje vreemd dat het niet alleen maar om bestaande diersoorten ging, maar het is echt leuk om meer te weten te komen over beesten die ooit in de zee hebben geleefd. Elk dier is namelijk ook voorzien van een lap tekst die je alle informatie geeft die je nodig hebt. Het maakt het een ontspannend iets, maar tegelijkertijd leer je er ook een hoop van.

Endless Ocean Luminous heet zo, omdat elke duik weer anders is. Het gebied waar je een duik begint is nooit hetzelfde. Iedere keer opnieuw moet je het gebied afgaan om geheime grotten en tunnels te vinden. Dit zorgt ervoor dat je lang plezier kunt hebben van deze game, zowel alleen als met vrienden. Helaas hebben wij tijdens de review geen groepsduik kunnen maken, maar het lijkt ons erg leuk om dit met een grote groep mensen te doen. Je kunt dan samen op ontdekking gaan, plaatsen markeren zodat je anderen kunt laten zien wat jij net gezien hebt. Maar nogmaals, dit hebben wij helaas niet zelf kunnen ervaren.

Helaas zijn er ook wel een aantal zaken aan te merken op Endless Ocean Luminous. Zo is deze game exclusief voor de Nintendo Switch en is de handheld echt aan vervanging toe. Grafisch gezien ziet het er gewoon niet heel erg indrukwekkend uit. Sommige dieren zijn best mooi gemaakt, maar je stelt je gewoon constant voor hoe dit eruit had gezien op een PlayStation 5 of Xbox Series X. Het haalt de ervaring behoorlijk naar beneden, ook al hebben wij ons wel degelijk vermaakt. Daarnaast is een ander punt dat het ontbreken van een echte uitdaging voor sommige spelers een probleem gaat zijn. Wij vinden het prima om zonder gevolgen langs een witte haai te zwemmen of dagen onder water te blijven met dezelfde zuurstoftank, maar wij kunnen ons ook voorstellen dat het snel saai gaat worden voor iedereen die een soort van uitdaging zoekt.

Uiteindelijk hebben wij ons best vermaakt met Endless Ocean Luminous, maar we blijven ons wel steeds afvragen hoe deze game eruit had gezien op de PlayStation 5 of Xbox Series X. Het is heerlijk om op je gemak gebieden te verkennen en meer te weten te komen over verschillende diersoorten, maar aan de andere kant mist het voor sommigen misschien wel de nodige uitdaging. Ben je na het zien van de trailer enthousiast geworden en geeft je niet zoveel om een pittige uitdaging, dan is Endless Ocean Luminous zeker wel de moeite waard.

Endless Ocean Luminous is voor deze review gespeeld op Nintendo Switch en is exclusief verkrijgbaar voor dit platform.