Children of the Sun

Children of the Sun is wat ons betreft een van de leukste games van dit jaar.

Af en toe kom je een game tegen die je meteen intrigeert. Dat gebeurde ook toen we voor het eerst beelden zagen van Children of the Sun. De aparte grafische stijl en het feit dat je een sluipschutter bent die met één kogel alle tegenstanders in een level moet omleggen, dat roept een hoop vragen op. We waren dan ook erg blij dat de uitgever zo vriendelijk was om een review-code te sturen en we zelf onze handen vuil konden gaan maken. Of we na het spelen nog steeds zo geïntrigeerd zijn, lees je in deze review.

Verhaaltechnisch is het allemaal niet zo heel spannend. Je kruipt in de huid van “The Girl”, een meisje dat weet te ontsnappen aan een zieke sekte en vervolgens besluit wraak te nemen op elke betrokkene. Dit verhaal wordt langzaam uit de doeken gedaan middels fraaie animaties tussen de levels door. De plaatjes lijken rechtstreeks uit een comic overgenomen en zijn een lust voor het oog als je van de extreme stijl houdt die is gebruikt. Denk daarbij aan felle kleuren en bloederige taferelen.

Die stijl is ook overgenomen tijdens de gameplay, al komt het hier toch wat minder speciaal over. Ook hier zien we veel “distortion” en flair, maar het is allemaal wat minder scherp en indrukwekkend. Dat neemt niet weg dat de combinatie van tussenfilmpjes en gameplay het spel een heel eigen en ook vette look geven.

De gameplay bestaat zoals gezegd uit het belangrijke feit dat je met een enkele kogel elke tegenstander in het level uit moet schakelen. Dat werkt als volgt: je positioneert jezelf optimaal en vuurt vervolgens een kogel af op je eerste doelwit en wanneer je deze raakt, kun je de kogel een nieuwe richting geven. Dat klinkt erg simpel en dat is het ook. Maar het werkt wel heel erg goed.

Children of the Sun is niet zo zeer een actiegame, maar meer een puzzelgame. Er zijn meerdere oplossingen per level, maar je zult echt moeten plannen hoe je je kogel van tegenstander naar tegenstander laat gaan. Gaandeweg het spel krijg je daarbij meerdere extra mogelijkheden. Zo krijg je de mogelijkheid om het traject van de kogel ligt aan te passen, zodat je met een boog kan schieten. Ook kun je auto’s gebruiken als tussenstation. Uiteindelijk kun je zelfs na een aantal succesvolle inslagen de kogel tijdens het schot een andere richting geven. Als je denkt dat het daardoor makkelijk wordt, heb je het mis. Zeker later in het spel is het bijna onmogelijk om een level in één keer te halen en zal je meerdere keren je brein breken over hoe je in vredesnaam iedereen omgelegd krijgt. De uitdaging is daarbij precies goed.

Mocht je het leuk vinden, dan kun je na het halen van een level ook nog proberen om je tijd te verbeteren en een hogere positie op de gedeelde ranglijst te verwerven. Wij zelf zijn daar niet per se van, maar het is leuk voor wie van een extra uitdaging houdt.

De game is daarbij niet zo lang. In ongeveer vijf uurtjes moet je het einde wel kunnen halen en dan zit het erop, tenzij je graag je tijden verbetert. Wat ons betreft is het ook precies lang genoeg en zorgt het ervoor dat de gameplayloop niet saai wordt. Daar komt nog eens bij dat Children of the Sun voor het schappelijke bedrag van € 15,00 te koop is.

Children of the Sun is een erg toffe game die perfect is als tussendoortje. Je bent er niet te lang mee bezig, maar het concept is verslavend en goed uitgewerkt. Wat ons betreft is dit een van de leukste games van dit jaar tot nu toe!

Wij speelden Children of the Sun op pc. Het spel is alleen verkrijgbaar voor dit platform.