TopSpin 2K25
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

De comeback van TopSpin mondt voor ons uit in een behoorlijke teleurstelling. De gameplay kan niet tippen aan TopSpin 4 en vooral op het gebied van de beleving valt TopSpin 2K25 erg tegen.

TopSpin was vroeger een ijzersterke tennisgame, maar verdween meer dan een decennium geleden van het toneel. Met TopSpin 2K25 maakt de reeks een verrassende comeback. Of het ook een goede comeback is, lees je in deze review.

Mochten je tennisskills een beetje roestig zijn of gewoonweg niet echt bekend zijn met deze sport, dan is de TopSpin Academy een uitstekende plek om te starten. Aan de hand van 31 lessen neemt de Amerikaanse tennislegende John McEnroe je mee in de basisprincipes van TopSpin 2K25. Je leert de verschillende soorten slagen en het timen daarvan, het serveren, volley’s en de diverse speelstijlen die het tennis kent onder de knie te krijgen. McEnroe geeft je daarbij ook veel feedback wat je goed of fout doet. Soms is het zelfs iets te veel aanwezig waardoor het wat storend kan worden, maar over het algemeen zit deze uitgebreide tutorial prima in elkaar.

Voor de sologamers onder ons is de belangrijkste modus in een sportgame natuurlijk de carrièremodus. Je mag eerst je eigen speler aanmaken en dat is behoorlijk uitgebreid. Er zijn zat opties om het uiterlijk van je tennisser aan te passen. Afhankelijk of je voor een mannelijke of vrouwelijke tennisser kiest, doe je natuurlijk mee met of het ATP of het WTA, die beide andere toernooien beschikbaar hebben. Per maand kun je dan vervolgens een training, een speciaal event en een toernooi spelen. Met die eerste twee ontvang je ervaringspunten en Virtual Currency (VC). Heb je genoeg ervaringspunten ontvangen dan stijg je in level waarbij je een aantal Attribute Points krijgt om je verschillende statistieken te verhogen. De VC gebruik je dan voornamelijk om in de in-game-winkel cosmetische items zoals kledingstukken en tennisrackets te kopen. Met het spelen van toernooien verdien je daarnaast ook weer punten voor de ranking.

De carrièremodus van TopSpin 2K25 is daarmee niet echt uitgebreid te noemen. Daar komt ook nog eens bij dat je met het reizen naar en het spelen van toernooien moet letten op je energie. Te weinig energie kan resulteren in een kleine of grote blessure. Na de eerste twee maanden voltooid te hebben, kregen we een schouderblessure en duurde het twee maanden voordat we weer volledig fit waren. Het energieniveau neemt daarmee wel erg snel af dat er niet echt een lekkere flow in deze modus zit.

Kijken we naar de gameplay zelf, dan hebben we het idee dat die in TopSpin 4 – destijds het laatste deel in de reeks – toch wat eenvoudiger onder de knie te krijgen was dan in het huidige TopSpin 2K25. Wanneer de bal vlak bij je is gaat er een balkje lopen en is het de bedoeling dat je de knop op het juiste moment indrukt of loslaat, wat weer afhankelijk is of je voor een control shot of een power shot gaat. Timing is daarbij dus ontzettend belangrijk. Ben je veel te vroeg of te laat, dan lukt het niet om de bal in de gekozen richting te sturen of kan deze zelfs compleet verkeerd van het racket afspringen. Ook missen we daardoor wat meer de flow in een rally en hebben we nooit het idee echt lekker in de wedstrijd te zitten. TopSpin 4 wist dit heel goed voor elkaar te krijgen en schotelde zenuwslopende rally’s voor. Nu moeten we te veel op die timingmeter focussen. We vinden het dan ook vooral jammer dat ze niet zijn doorgegaan met dat systeem uit TopSpin 4.

De grootste teleurstelling is voor ons de beleving op de tennisbaan. Het begin is nog wel leuk gedaan met wat beelden uit de spelerstunnel en de begroeting, maar daarna valt het erg tegen. Er is geen commentaar, de ballenjongens en -meisjes zitten gehurkt naast de baan, maar zullen nooit de ballen oprapen of deze aan de serverende speler geven en de spelers zelf zie je na een aantal gespeelde games niet even in hun stoeltje zitten en bijvoorbeeld het zweet van hun voorhoofd halen of wat te eten of te drinken pakken. De juichanimatie na het winnen van een wedstrijd en toernooi is ook heel erg kolderiek. Of we nu doorgaan naar de tweede ronde of een klein toernooi op onze naam hebben geschreven, onze speler juicht alsof hij zojuist een Grand Slam heeft gewonnen. Het is echt jammer dat de ontwikkelaar hier geen aandacht aan heeft geschonken en dit alles overslaat. Zeker van een Triple-A-game verwachten we op dit vlak veel meer.

Op grafisch gebied weet TopSpin 2K25 ook niet te imponeren. De bekende tennissers hebben nog wel wat gelijkenissen met hun werkelijke evenknie, maar over het algemeen zien de spelers er niet heel erg mooi uit. Dit komt voornamelijk omdat het spel ook op de PlayStation 4 en Xbox One verkrijgbaar is en dat betekent natuurlijk dat er niet volledig gebruik kan worden gemaakt van de kracht van de huidige consoles.

We hadden gehoopt op een hele mooie comeback van deze ooit zo sterke tennisgame, maar TopSpin 2K25 stelt voor ons op zowel gameplaygebied als beleving erg teleur.

TopSpin 2K25 is voor deze review gespeeld op de Xbox Series. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One en pc.