Little Kitty, Big City
Wendy de Koster
Wendy de Koster
Gameredacteur

In Little Kitty, Big City ontdek je de wereld door de ogen van een kat. Hoewel de speelduur aan de korte kant is, is het een ontzettend schattig spel. Wie zou er niet willen leven als een kat?

Heb jij altijd al eens willen weten hoe het is om een kat te zijn? In deze review duiken we in Little Kitty, Big City, waar je het leven van een katje kan ervaren. Denk als een kat: ontdek de wereld, duik in vuilnisbakken, vang vogels, gooi bloempotten kapot en ga zoek naar spannende routes. Je kunt vrij rondlopen, maar soms kost het wat denkwerk om aan de andere kant van het hek te komen.

Je speelt een schattig zwart huiskatje dat tijdens het zonnen op zijn vensterbank van de torenhoge flat naar beneden valt. Het is een grote klim terug naar boven en je hebt eigenlijk best veel honger. Je moet dus eerst op jacht naar eten om energie te krijgen voor deze zware tocht omhoog. Je moet vier vissen opeten om terug naar huis te kunnen. Tijdens je zoektocht naar voedsel kom je allerlei obstakels en avonturen tegen. Je leert nieuwe dierenvrienden kennen door met ze te praten en hun opdrachten te voltooien. Bij de kraai kan je één vis kopen voor 25 shiny’s (een betaalmiddel voor kraaien). Deze shiny’s vind je door de hele stad en kan je inleveren voor hele komische hoeden bij de ballenautomaten die beheerd worden door wederom kraaien.

In Little Kitty, Big City help je alle andere dieren en daardoor speel je telkens meer mogelijkheden vrij. Je kunt bijvoorbeeld bij de tanuki in ruil voor vogelveren een portaal vrijspelen, waarmee je sneller door de stad heen kunt reizen. En bij de eend krijg je als beloning een kaart om je weg gemakkelijker te vinden. Het gebruik van de kaart is even wennen en het valt tegen dat er geen locatie op de map geselecteerd kan worden om aan te wijzen. Blijf onderweg wel al het water ontwijken, want zoals je weet houden katten daar echt niet van! Het beestje zal omhoog springen van schrik als het water per ongeluk wordt aangeraakt (of als er opeens een komkommer achter je ligt).

Ook de reacties van de wandelende mensen in het spel zijn erg grappig. Je kunt je laten aaien, maar ook mensen laten struikelen en hun telefoon of brood stelen. Als ze dan weer opstaan, dan stampen ze boos in het rond. Nadat je de weg naar huis uiteindelijk hebt teruggevonden, krijg je een mooie halsband cadeau van je baasje. Gelukkig ben je, na de aftiteling, vrij om weer naar beneden te gaan om alle cat-chievements (kleine missies) te ontdekken en verder door de stad de dwalen. De rustige muziek en passende achtergrondgeluiden, zoals vogeltjes die fluiten, passen super goed bij deze relaxte game. De levendige omgevingsgeluiden zorgen ervoor dat je je helemaal waant in de toch wel gedetailleerd vormgegeven stad. Met de verschillende, typische kattenanimaties, zoals je lekker uitrekken, en het feit dat je kan miauwen, zorgt ervoor dat je je echt een kat voelt.

Het spel zit verhaaltechnisch goed in elkaar en het is tof om te leven als een kat. Er zitten helaas nog veel bugs in de game waardoor het spelen niet soepel gaat. We hebben een paar vastlopers gehad, waardoor je het spel moet afsluiten en opnieuw moet opstarten, en we zijn door gebouwen heen gesprongen. Ook is het moeilijk om te springen, je kunt vaak vast komen te zitten of tegen een onzichtbare muur aankomen. Ook val je snel omlaag door deze foutjes en kan je de klim weer opnieuw beginnen. Maar Double Dagger Studio zit hier (naar eigen zeggen) al bovenop, want ze hebben bekendgemaakt dat er een grote update aan gaat komen om deze problemen uit Little Kitty, Big City te halen. De Steam-update is al aangeboden, voor de Nintendo Switch wordt het later verwacht. We hopen dat het spel dan beter zal spelen dan het tijdens onze sessies heeft gedaan.

Buiten de kleine foutjes om is Little Kitty, Big City een heel ontspannen spel om te spelen. De hoofdmissies kan je al snel behaald hebben, maar het leuke is om verder te struinen en alle verborgen cat-chievements te ontdekken. Helaas is de maximale speelduur niet extreem lang, maar toch zullen casual spelers die van katten en puzzels houden enorm veel plezier aan deze game beleven.

Little Kitty, Big City is voor deze review gespeeld op Nintendo Switch. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch en pc.