Monster Hunter Stories
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

De 3DS-versie was destijds al behoorlijk middelmatig en deze remaster van Monster Hunter Stories weet daar geen verandering in te brengen. Vooral de suffe en kinderachtige manier van verhaalvertelling staat ons behoorlijk tegen.

Het is het tijdperk van de remasters. Veel games krijgen dan ook een verbeterde versie zodat een nieuwe generatie ook kan genieten van die ooit zo toffe game. Monster Hunter Stories verscheen oorspronkelijk in 2016 voor de Nintendo 3DS en krijgt nu een remaster voor de PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.

In onze preview kon je al lezen dat we niet echt gecharmeerd zijn van het verhaal. Met zijn wat uitdagende gameplay en het vechten tegen groteske monsters focust de Monster Hunter-reeks zich op een volwassen publiek. Doordat Monster Hunter Stories een soort Pokémon-achtige game is, lijkt het erop dat de makers meer voor een kindvriendelijk spel wilden gaan. Helaas slaan ze daar een beetje in door, wat ervoor zorgt dat het verhaal op een suffe en kinderachtige manier wordt verteld. In de gesprekjes met de personages wisselen onze jonge held en de Felyne Navirou om de haverklap van gezichtsuitdrukking. Van verrast, tot blijheid en van geschokt zijn tot teleurstelling; het komt allemaal in rap tempo voorbij en ziet er vooral knullig uit.

Het verhaal zelf is ook niet zo bijzonder. Je dorpje wordt aangevallen en als jonge held ga je op avontuur om erachter te komen waarom dat is gebeurd. Daarbij krijg je hulp van het katachtige wezen Navirou. Als gespreksleider moeten we helaas constant zijn irritante stem aanhoren en is alles “pawtastic”. Ook de meeste andere personages vertellen hun verhaal vaak op kinderachtige wijze. Zo is er de leider van ons dorpje dat alles in rijm vertelt en een Guild Master die zo’n beetje elke zin eindigt met “What, ho”. Wij hebben ons er vooral aan geërgerd.

De gameplay van Monster Hunter Stories kent wat leuke elementen, maar over het algemeen is het allemaal niet heel bijzonder. De leukste onderdelen zijn toch gewoon het vechten en verzamelen van de monsters. Het vechten gaat beurtelings en draait vooral om de bekende drie-eenheid: elk van de drie basisaanvallen is sterk of zwak tegen de andere twee aanvallen. Technical verslaat Speed, Speed wint het van Power en Power is op zijn beurt weer sterk tegen Technical. Door in een onderling duel de juiste aanval te kiezen, verhoog je het Kinship-level. Is deze hoog genoeg, dan kan je op je Monstie, zoals de monsters liefkozend worden genoemd, springen en een ultieme aanval uitvoeren. Die speciale aanvallen zien er soms grappig uit, maar soms ook ontzettend knullig. Bijvoorbeeld een Monstie dat over een klein steentje struikelt en met zijn rug op de vijand belandt. Ook hier weet het de charme niet altijd even goed over te brengen.

Je verzameling aan monsters maak je compleet door Monster Den’s te betreden en het nest van het monster te vinden om daar een ei te stelen. Deze kan je dan uitbroeden om de Monstie aan je verzameling toe te voegen. Wel moet je opletten op het patroon van het ei. Elk type monster wordt gekenmerkt door een bepaald patroon op diens ei. Het is soms wel lastig te onthouden welk ei bij welke beest hoort, waardoor we soms meerdere van dezelfde monsters hadden. Dat is niet zo heel erg, want je kan de genen van een Monstie overhevelen naar een ander monster om deze zo andere vaardigheden aan te leren. Zo kan je je gevechtspartners klaarstomen voor verschillende type vijanden.

De rest van de tijd ben je bezig met het verslaan van sterke vijanden en het verzamelen van materialen. Beide zijn noodzakelijk als je nieuwe voorwerpen, wapens en bepantsering wilt maken of verbeteren, maar het zorgt er wel voor dat de gameplay van Monster Hunter Stories best wel snel eentonig wordt. De game wordt daarbij ook niet geholpen door een aantrekkelijke wereld. Als remaster van een 3DS-game ziet het spel er nog steeds zeer gedateerd uit.

Het beste dat deze remaster weet te bieden, is wellicht de paar toevoegingen die het spel biedt. Vooral de Museum Mode zal fans kunnen bekoren. Hier bekijk je artwork en beluister je de soundtrack met daarbij wat uitleg van de ontwikkelaar. De mogelijkheid om de snelheid tijdens de gevechten te verhogen, is ook een erg welkome toevoeging. Op de standaardsnelheid verlopen deze echt behoorlijk traag. Voor wie zin heeft om zijn Monsties te testen tegenover andere gamers biedt de Network Battle-modus uitkomst.

Het vechten tegen en het verzamelen van de monsters is best leuk, maar kan de vele tekortkomingen niet verbloemen. Vooral de suffe en kinderachtige wijze waarop het verhaal wordt verteld, zorgt ervoor dat Monster Hunter Stories voor ons een behoorlijke tegenvaller is. Dat het allemaal een stuk beter kan bewijst Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin maar al te goed.

Monster Hunter Stories is voor deze review gespeeld op de PlayStation. Het spel is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.