Doorgaan naar artikel
World of Warcraft-interview: Over wat er komt kijken bij het maken van een tijdelijk evenement
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Onlangs kwam Blizzard met WoW Remix: Mists of Pandaria, een tijdelijk evenement binnen World of Warcraft waarin spelers de Mists of Pandaria-uitbreiding opnieuw kunnen beleven, maar dan met een twist: je hebt speciale stukken uitrusting waardoor je veel sterker wordt. Het is een uitgelezen kans om de serene, door Azië geïnspireerde, omgevingen van Pandaria te ontdekken en om op een hoger tempo de Raids door te spelen. We mochten om dit evenement te vieren deelnemen aan een kort interview met het team.

Vraag: Wat is je salespitch voor WoW Remix: Mists of Pandaria voor iemand die geen idee heeft wat het inhoudt?

WoW Remix: Mists of Pandaria brengt meerdere dingen met zich mee. Ten eerste neemt het een van de meest geliefde uitbreidingen van World of Warcrafts geschiedenis, Mists of Pandaria, en spelers kunnen het hele continent, alle oude quests en avonturen (her-)ontdekken met nieuwe gameplay-systemen, zoals nieuwe spreuken, aanvallen en manieren om je uitrusting aan te passen. Daarnaast kan je een boel coole, cosmetische voorwerpen vrijspelen voor de rest van je account, je kan je personages levelen en meenemen naar The War Within, dus het is een mooie voorbereiding op de volgende uitbreiding.”

Vraag: Het zal lastig zijn voor mensen buiten Blizzard om een idee te hebben van wat erbij komt kijken om zo’n project als dit te maken. Zou je iets kunnen zeggen over de grootte van het team of de schaal van het project?

“Het is een relatief klein team dat echt hands-on werkt aan WoW Remix, maar tegelijkertijd geeft iedereen uit het gehele World of Warcraft-team feedback, dus eigenlijk is iedereen erbij betrokken. Zo gebeurde het tijdens vroege brainstormsessies dat we ons afvroegen: ‘Wat is een coole manier om Dragonflight (aantekening: de huidige uitbreiding) af te sluiten, in deze periode waarin spelers eigenlijk vooral aan het wachten zijn op The War Within, de volgende uitbreiding?’ En het idee voor WoW Remix ontstond in zo’n vergadering. We werden vooral geïnspireerd door Diablo III, wat zich in iets van seizoen 28 of 29 bevond. En als onderdeel van dat seizoen was er een nieuwe ‘Talent Tree’ waar spelers enorm enthousiast over waren. We zagen dat en dachten ‘Hé, dat is een cool systeem, spelers kunnen niet wachten om oude stukken van een spel opnieuw te spelen omdat er een nieuw stukje gameplay aan vast zit dat voor een frisse wind zorgt en tegelijkertijd maakte het het allemaal snel, vlot plezier. Wij kunnen dat ook met World of Warcraft doen. Er zijn zoveel uitbreidingen, zoveel dingen om te doen, dus als we met vernieuwende gameplay kunnen komen en nieuwe beloningen kunnen toevoegen, dat weten we dat het een verfrissende ervaring voor spelers zal worden.’ Zo kwamen we uiteindelijk bij dit concept van WoW Remix voor Mists of Pandaria. Het is dus lastig om te zeggen wie er voor hoe lang aan heeft gewerkt, maar het belangrijkste is dat het hele team erbij betrokken is om zoiets te bouwen.”

Vraag: Kunnen jullie iets zeggen over hoe jullie bij Mists of Pandaria als uitbreiding terecht zijn gekomen, terwijl er zoveel beschikbare uitbreidingen zijn?

“We hebben voor Mists of Pandaria gekozen omdat het voor sommige mensen al meer dan een decennium geleden is dat ze het gespeeld hebben. Allereerst wisten we gewoon dat dit een van de populairste uitbreidingen is. Wij houden ervan, spelers houden ervan, dus het is meteen al een van de favorieten. Daarnaast gingen we kijken naar wat voor systemen we uit willen laten blinken in dit Remix-evenement. We dachten aan Dragonriding (aantekening: de nieuwe, dynamischere manier van vliegen). Pandaria is een groot, open continent met uitgebreide gebieden en prachtige uitzichten. Het land gaat perfect samen met Dragonriding. Als we kijken naar WoW Remix, dan wilden we ervoor zorgen dat verschillende soorten spelers, verschillende soorten activiteiten hadden om zich mee te vermaken. Daarnaast moesten het ook activiteiten zijn waar ze niet al elke dag mee bezig waren in WoWMists of Pandaria heeft de oudere, herhaalbare dagelijkse quests, het heeft andere moeilijkheidsgraden in Raids, het heeft Scenario’s die je in je eentje of met zijn drieën kan doen. De optelsom leidde ons naar Mists of Pandaria.”

Vraag: Is er iets dat je specifiek probeert te leren van een project als deze voor de rest van World of Warcraft? Dingen om mee te nemen voor de ontwikkeling van de volgende uitbreiding, of toekomstige evenementen?

“Alle evenementen als deze, of het nou gaat om WoW Remix of Plunderstorm (de recente, ook tijdelijke Battle Royale), we noemen ze experimenten. Wij denken dat we een cool idee te pakken hebben en moeten dan zien of de spelers dat ook vinden. Het kan zijn dat de terugkoppeling is dat men het gehele evenement terug wil zien, maar het kan ook gaan om één specifieke spreuk die we hebben toegevoegd en in de toekomst van het spel verkrijgbaar zullen maken, of misschien de aanpassingsmogelijkheden die je voor je uitrusting hebt in WoW Remix. Zulke speler-feedback weegt zwaar mee als we kijken naar wat we gaan doen in de toekomst. Om je vraag te beantwoorden, deze experimenten zijn een manier voor ons om een aparte game-mode te maken waarin we wilde dingen kunnen proberen. Hoe het uiteindelijk uitpakt, is iets dat we samen met de spelers ondervinden.”

Vraag: Als genoeg mensen een evenement als deze spelen, kunnen we dan een vervolg verwachten met andere uitbreidingen?

“We kunnen niets zeggen over specifieke plannen, maar het belangrijkste is dat we absoluut luisteren naar hoe spelers reageren en de feedback die we krijgen. Dat gaat zowel voor dit specifieke evenement, of dat het mensen er vooral om gaat dat er nieuwe, unieke ervaringen mogelijk zijn, of aparte systemen.”

WoW Remix: Mists of Pandaria is momenteel gratis te spelen voor iedereen met een World of Warcraft-abonnement, er is geen extra aankoop nodig.