Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin PlayStation-versie
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Ook op de PlayStation is Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin een vermakelijke game, maar wordt wel een beetje tegengehouden door de verouderde hardware van de Nintendo Switch. Het is een directe port, dus mocht je dit spel al eens gespeeld hebben, dan is er eigenlijk geen reden om dat nogmaals te doen.

In 2021 verscheen het vervolg op Monster Hunter Stories voor de Nintendo Switch. Drie jaar na die release brengt Capcom Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin nu naar de PlayStation 4. Rutger was destijds behoorlijk positief over zijn ervaringen met het spel op de Switch en ook wij zijn best te spreken over deze PlayStation-versie.

Het verhaal in dit vervolg komt redelijk overeen met die in het eerste deel. Door een gebeurtenis worden monsters veel agressiever en vallen sneller mensen aan waar ze dat normaal niet zouden doen. Als jonge Rider ga je op onderzoek en probeer je uit te zoeken wat er aan de hand is. In onze recente preview kon je al lezen dat we veel meer gecharmeerd zijn van dit verhaal ten opzichte van het eerste deel. Dat komt vooral omdat het op een meer serieuze toon wordt verteld. De Felyne Navirou keert weer terug aan je zijde als verteller en navigator, maar dit keer is hij een heel stuk minder irritant, spreekt hij nu volledige volzinnen uit en is niet alles meer ‘pawtastic’. Het komt het verhaal ten goede.

Qua gameplay komt dit vervolg grotendeels overeen met het eerste deel. De paar toevoegingen die Capcom heeft gedaan, zorgen ervoor dat Monster Hunter Stories 2 iets minder snel eentonig wordt. Je zal nu verschillende wapens bij je moeten dragen om de zwakke plekken van een monster te kunnen uitbuiten en de ondersteuning van bepaalde personages zorgt ervoor dat de gevechten met sterke monsters iets gemakkelijker zijn.

Wat wel duidelijk zichtbaar is, is dat Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin oorspronkelijk uitkwam voor de Nintendo Switch. Zo is bijvoorbeeld de lay-out van Monster Dens vaak identiek aan elkaar en hebben een eentonig karakter. De graphics zijn een flinke verbetering ten opzichte van de remaster van het eerste deel, maar nog altijd niet heel erg bijzonder. De PlayStation 4 is tot veel meer in staat, maar deze versie wordt tegengehouden door de mindere hardware van de Nintendo Switch.

Na het spelen van dit tweede deel voelt en ziet de remaster van het eerste deel er alsnog heel erg verouderd uit. Op elk vlak is Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin vele malen beter dan Monster Hunter Stories en ook gewoon veel vermakelijker. Mocht je de Monster Hunter Stories-reeks nog nooit gespeeld hebben en van plan zijn om dit te gaan doen, dan moet je hier wel rekening mee houden. Heb je dit tweede deel al eens gespeeld, dan is er eigenlijk geen reden om dit nogmaals op de PlayStation te doen.

De PlayStation-versie van Monster Hunters Stories 2: Wings of Ruin is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5. De game is verder verkrijgbaar voor Nintendo Switch en pc.