Elden Ring Shadow of the Erdtree

Shadow of the Erdtree is het beste stukje spel dat FromSoftware ooit gemaakt heeft. Elden Ring is zonder twijfel een van de betere games ooit gemaakt en Shadow of the Erdtree is daar weer het beste van.

Het is alweer meer dan twee jaar geleden dat Elden Ring verscheen en wereldwijd ontvangen werd als FromSoftwares grote meesterwerk. Vervolgens was het lang wachten op de DLC, wat door FromSoftware zelf een “expansion” genoemd werd. Samen met een prijskaartje van €39,99, wat niet misselijk voor een uitbreiding is, heeft dit behoorlijk hoge verwachtingen geschept voor dit nieuwe avontuur. Wij hebben de uitbreiding helemaal kapotgespeeld om je te vertellen of het aan die verwachtingen voldoet.

In Elden Ring Shadow of the Erdtree volgen we het pad dat Miquella bewandeld heeft. Deze halfgod was in de basisgame nergens in de Lands Between te vinden, behalve dan als mysterieus lijk in een cocon. Door de hand van dit lijk aan te raken, betreed je de DLC en de mysterieuze Shadow Realm. Dit is een wereld die letterlijk onder een soort schaduwachtige sluier zit, wat het een bijzondere sfeer geeft.

Eenmaal daar aangekomen, gaat het redelijk zoals je gewend bent van Elden Ring. Je kan rondreizen op je trouwe paard en al snel zal je mysterieuze dorpjes tegenkomen en kom je voor reusachtige vijanden te staan. De opzet van de DLC is daarbij ook redelijk hetzelfde gebleven als in de basisgame: je hebt een vrij grote open wereld tot je beschikking en kan alle uithoeken gaan ontdekken, terwijl je mysteries ontrafelt en pittige eindbazen verslaat.

Shadow of the Erdtree is qua opzet dus vooral meer van hetzelfde, maar wij vinden de game het beste stukje content dat de Japanse studio ooit gemaakt heeft. Waar zit dat hem dan in?

Historisch gezien is de DLC altijd het moment van een game waarin FromSoftware het creatiefst is. Eindbazen zijn ongekend lastig, geheime locaties zijn moeilijker om te ontdekken, enzovoorts. Elden Ring liep tegen het probleem aan dat er te veel dingen waren om te doen binnen het spel. Als je heel veel optionele gebieden en eindbazen deed, dan waren bepaalde stukken van het hoofdverhaal opeens relatief makkelijk omdat je veel sterker was. Deed je allerlei randzaken pas op een later moment, dan waren die optionele eindbazen juist opeens een makkie, althans sommige.

In Shadow of the Erdtree wordt de aanname gedaan dat je in de zogeheten ‘Endgame’ beland bent, dus dat je een relatief sterk personage tot je beschikking hebt en ervaring met het spel hebt. Hierdoor is de balans velen malen beter dan in de rest van de game. Eindbazen hebben lekker veel levenspunten en straffen je keihard af, wat genieten is voor de liefhebber van pittige gevechten. Verder zijn de designs ook geweldig. Alles komt langs, van een groep mannen die een “dansende leeuw” vormen, tot de behendige Messmer the Impaler met zijn vlammenzee.

Het verhaal van een FromSoftware-game begrijpen is nooit een simpele taak, omdat het zelden via dialogen of cutscenes verteld wordt. Je zoekt puzzelstukjes bij elkaar in de vorm van omschrijvingen van voorwerpen of door goed om je heen te kijken en te observeren. Elk stukje van de Shadow Realm komt geweldig goed tot zijn recht omdat je zoveel context hebt vanuit de rest van het spel. Je hebt meer puzzelstukjes om mee te puzzelen waardoor het totaalplaatje ook steeds indrukwekkender wordt. Zo is een onthulling over Messmer the Impaler veel interessanter dan een soortgelijke onthulling van een eindbaas uit Elden Ring zelf.

Daarnaast is er ook gewoon ontzettend veel te doen. We hadden het al over het prijskaartje van €39,99, maar daar hoef je je absoluut geen zorgen om te maken. Wij hebben voor deze review ongeveer dertig uur in de DLC gestopt en staan te popelen om het met nog een nieuw personage aan te gaan. Je bent nog wel eventjes zoet met deze DLC, al helemaal als je er zelf achter probeert te komen hoe je dat gebied aan de kust kunt bereiken dat je steeds in de verte kan zien of dat er nog geheimen in dat ene bos te vinden zijn.

Het is lastig om veel meer over de DLC te zeggen zonder het domein van spoilers te betreden. Het is het tofst om alles voor jezelf te ontdekken zonder dat de helft van de verrassing er al af is. Het is gewoonweg meer Elden Ring, maar dan een stukje strakker: creatiever, uitdagender, compacter. Het is het bewijs dat FromSoftware nooit dingen voor lief neemt, maar hun formule steeds blijft bijstellen en perfectioneren.

Elden Ring Shadow of the Erdtree is vanaf 21 juni beschikbaar voor PlayStation, Xbox en pc.