nieuws
De grootste verandering voor NHL 26-gameplay: NHL Edge

Het is een understatement om te zeggen dat ijshockey in Nederland niet een van de grote sporten is. Toch is het een sport die wij enorm kunnen waarderen en komt er elk jaar, net zoals met FIFA (nu EA Sports FC), ook een nieuwe NHL-game. Wij hebben alvast een presentatie mogen bijwonen over de grootste veranderingen voor het aankomende deel en vertellen je graag over wat wat ons betreft de grootste verandering van de NHL 26-gameplay gaat zijn.
NHL Edge is een fenomeen dat hardcore fans van de Noord-Amerikaanse ijshockeyleague wel zullen kennen. Elk NHL-stadion heeft een flink aantal infraroodcamera’s en elk jersey (shirt) en elke puck hebben sensoren ingebouwd. Hierdoor komt er ongekend veel informatie binnen over elke wedstrijd en kan iedereen zelf naar de website gaan en een gigantische hoeveelheid statistieken van hun favoriete speler of team opzoeken. Hoe snel schaatsen ze, hoe vaak en hoe snel sprinten ze, vanaf waar slaan ze op goal, hoe succesvol, wat voor percentiel bevinden ze zich in voor elke statistiek, et cetera.
Al deze informatie wordt nu ook gebruikt voor de ontwikkeling van NHL 26 en dat is best wel spannend. We hebben het spel nog niet kunnen spelen, dus alles is speculatie of hebben we van de presentatie van de ontwikkelaars, maar waar het op lijkt is dat de statistieken van de spelers veel accurater moet zijn en dat de AI ook veel menselijker moet gaan worden.
Er zijn nu namelijk miljoenen datapunten gebruikt om AI te helpen programmeren. Hoe spelen bepaalde teams, hoe spelen specifieke spelers? Van waar schieten ze, hoe schieten ze, hoe proberen ze de puck weer af te pakken of juist niet? “De bedoeling is dat elk potje tegen de computer echt heel anders moet gaan voelen”, aldus de ontwikkelaars van EA. En dat is een spannend iets, maar we weten natuurlijk niet hoe ver dit zal gaan. Zal een potje tegen de computergestuurde Maple Leafs heel anders aanvoelen dan een potje tegen de Oilers? Een van de minpunten van sportgames als je niet zo van het online spelen bent, is dat je op een gegeven moment namelijk de trucjes leert die goed tegen de computer werken. In een bepaalde FIFA was het overdreven nuttig om van een lange afstand te schieten, in de FIFA daarop scoorde je vervolgens nooit meer een goal van diezelfde afstand en kom je er vervolgens weer achter dat de keeper in dit deel niets tegen een bepaalde actie van dichtbij kan. Zodoende ben je minder echt de sport aan het spelen en ben je meer aan het leren hoe je de AI buitenspel kan zetten. Het zou tof zijn als alle data van NHL Edge dit kan verhelpen.
Daarnaast moet het helpen met het herkenbaarder maken van bepaalde spelers. We weten nog niet of dit voor absoluut alle spelers gaat gelden, maar in ieder geval zullen de sterspelers heel erg gaan spelen als ze dat in het echt doen. Dit is tof als er een bepaald aspect is van je favoriete speler van je favoriete team waar je dan gebruik van kan maken.
Dus ja, het gebruik van NHL Edge voor de ontwikkeling van NHL 26 is iets waar we erg benieuwd naar zijn. Het kan ongelooflijk veel impact gaan hebben, maar dat weten we pas wanneer we daadwerkelijk met het spel aan de slag zullen kunnen gaan. Voor nu blijft het dus vooral gissen.
NHL 26 verschijnt 12 september voor PlayStation 5 en Xbox Series X|S.