Doorgaan naar artikel
GC25: Tableflip Simulator
Lisa Groen
Lisa Groen
Game- en Pokémonredactrice
Profiel

Conclusie

We hadden gehoopt dat Tableflip Simulator een grappige puzzle-game zou worden met een leuke gimmick aan het einde van elk level. Helaas blijken de puzzels vooral frustrerend en is de gimmick na één keer zijn charme wel kwijt.

Soms wordt de frustratie van het dagelijks leven gewoon een beetje te veel. Tableflip Simulator belooft een plek te bieden om stoom af te blazen. In dit ietwat bizarre puzzelspel draait het volledig om het oplossen van gekke puzzels, voordat je afsluit met een flinke “table flip”. Dat klinkt hilarisch toch?

Laten we vooropstellen dat gamescom 2025 absoluut momenten had waarop we stoom moesten afblazen. Na een lange reeks van afspraken en bijbehorende prikkels hadden we echt zin om even ouderwets frustratie los te laten. Helaas bleek Tableflip Simulator hierin niet te bieden wat we hadden gehoopt.

De besturing van de game is aan de ene kant simpel, maar aan de andere kant ook weer onduidelijk. Het enige wat je kunt doen is voorwerpen oppakken en deze in een richting gooien. Je kan hierin schakelen tussen iets “rustig” of “agressief” gooien. Op basis van hoe je gooit en waar je een voorwerp naartoe gooit, probeer je zoveel mogelijk puzzeltjes op te lossen, voordat je het level afsluit met de befaamde “table flip”.

In een van de levels die wij hebben gespeeld, moesten we bijvoorbeeld voorwerpen tegen dozen met kattenvoer aan gooien. Dit moest met agressie, want de dozen moesten natuurlijk wel open. De blikjes kattenvoer die we vervolgens kregen, moesten rustig in de voerbakjes gegooid worden, aangezien het anders een rommel wordt. In onze logische redenering dachten we echter: “Die blikjes moeten open, dus dit moet ook agressief!” Het spel voelt daardoor af en toe meer als gokken wat je moet doen dan echt puzzelen.

Grafisch en op het gebied van audio springt de game er ook niet tussenuit. Dat de poppetjes en voorwerpen er simpel uitzien, vinden we niet raar voor een spel van een heel klein team, maar er had volgens ons wel iets meer moeite ingestoken mogen worden. De geluidjes waren simpel, maar werden op den duur vrij irritant. Ook de echte “gimmick” van de tafel omgooien was even leuk, maar nam na een aantal pogingen de frustratie van het puzzelen niet weg.

We zijn deze preview van Tableflip Simulator ingegaan met een paar verwachtingen. We hoopten niet op een meesterwerk, maar wel op een spel dat leuke puzzels heeft en elk level grappig afsluit met zijn gimmick. Helaas is het puzzelen frustrerend en voelt het vaak meer alsof je maar wat probeert. Het “table flippen” is ook snel niet interessant meer. Het idee van de game is erg leuk, maar de uitvoering valt ons helaas tegen. We hopen dat de uiteindelijke game iets meer afgewerkt is, want mogelijk kunnen we dan echt wat frustratie kwijt.

Tableflip Simulator staat gepland voor release in 2025 op pc.