Doorgaan naar artikel
GC25: 007 First Light
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

007 First Light toont een mix van verschillende klassieke James Bond-elementen. Zowel stealth als actie komen meermaals voorbij en IO Interactive lijkt met deze game goud in handen te hebben. Wij kijken dan ook enorm uit naar de definitieve game.

Zojuist is de eerste uitgebreide 007 First Light-gameplay getoond, maar wij kregen op gamescom al een exclusieve demo van het spel. In deze preview lees je wat wij er tot nu toe van vinden en of IO Interactive het voor elkaar krijgt om van James Bond opnieuw een echte gamingfranchise te maken, of dat het na vele pogingen wederom niet lukt.

We kennen James Bond natuurlijk van de vele films en enkele spellen, maar in 007 First Light leren we een nieuwe James Bond kennen. Hij is een jonge leerling in het MI6-programma en tijdens de demo gaat hij op zijn allereerste missie ooit. 009 lijkt het slechte pad op te gaan en James Bond en zijn collega’s moeten hem volgen en uiteindelijk zelf oppakken. Hij mag niet mee naar binnen om de missie uit te voeren, maar is slechts de chauffeur. Alhoewel we verder nog weinig zien van het verhaal, vinden we het direct goed dat er gekozen is voor een onbekend verhaal, met een jonge James. Dit biedt veel meer vrijheid om het verhaal eigen te maken.

James zou James niet zijn wanneer hij zich, ook als jonge agent, niet zeer eigenwijs met de missie zou bemoeien. Nadat hij zijn collega’s heeft afgezet bij een feestje en zelf als een echte chauffeur moet wachten op een parkeerplaats, ziet hij iets verdachts. Geheel tegen de regels in besluit hij op onderzoek uit te gaan. Hier wordt gelijk duidelijk hoe veelzijdig het spel is. Om de verdachte activiteiten te onderzoeken moet je het gebouw in waar je je collega’s hebt afgezet, maar er is niet slechts één manier om dit te doen. De enige regel die je meekrijgt als speler is dat het moet zonder op te vallen, wat logisch is als geheim agent.

Je hebt als beginnend MI6-agent nog niet allerlei snufjes tot je beschikking, wat vermoedelijk later in het spel wel anders wordt, maar James kan ook leunen op andere kwaliteiten. Zo leidt hij de bewakers af om naar binnen te komen in onze demo en weet hij uiteindelijk binnen te komen. Ondertussen praat hij nog met zijn collega’s, die hij vertelt dat er buiten niets te zien is en niets gebeurt.

Later in de demo zien we nog een achtervolging van James Bond, die 009 achtervolgt. Je krijgt hier de kans om een auto te besturen en na een spannende achtervolging te eindigen in een episch gevecht op een vliegveld. Voor wie bang is dat 007 First Light alleen om sluipen draait, hebben we goed nieuws: op het vliegveld vliegen de kogels en explosies je om de oren. Je bent nog altijd op jacht naar 009 en hij lijkt te ontsnappen in een vliegtuig. Uiteindelijk klim je naar binnen en spring je er na een aantal gevechten weer uit. In een typische Bond-move steel je onderweg een parachute om veilig te landen, maar voordat je landt is de demo klaar.

Wat gameplay betreft voelt het als een klassieke third-person actiegame. Schieten is toegestaan, maar alleen wanneer je leven daadwerkelijk in gevaar is. De omgeving is deels vernietigbaar en kan strategisch worden ingezet, bijvoorbeeld door objecten op te blazen. Ook bevat de game een spectaculaire slow-motion-modus, die perfect aansluit bij de filmische actie die we van Bond gewend zijn. Grafisch ziet het spel er overigens ook zeer veelbelovend uit. We hebben slechts een klein stukje gezien, maar we hebben er alle vertrouwen in dat dit spel een pareltje wordt.

Alles bij elkaar ziet de game er veelbelovend uit. De combinatie van stealth, actie en de vrijheid om missies op meerdere manieren aan te pakken, maakt ons razend benieuwd naar de volledige release.