Doorgaan naar artikel
Platypus Reclayed
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De claymation-graphics van Platypus Reclayed weten te enthousiasmeren, maar de gameplay stelt op elk vlak teleur.

De “shoot ‘em up”, ofwel shmup, is niet bepaald meer het grote genre dat het ooit was. Dat hangt ook een beetje van je definitie af, want sommige mensen zouden games als Vampire Survivors doodleuk als shoot ‘em up meetellen. Wij houden het in dit geval bij games waarbij je een vliegtuig of ruimteschip bestuurt en zoveel mogelijk vijanden neer moet schieten voordat je zelf het loodje legt. Toch komen er af en toe nog nieuwe games uit en alhoewel Platypus Reclayed niet helemaal een nieuwe game is, want het is een remake, hebben we hem toch voor je gespeeld.

Platypus Reclayed is een nieuwe versie van het al in 2002 verschenen Platypus. Toentertijd wierp de game al geen hoge ogen. Het was al minstens een decennia na het hoogtij van shmups en de game deed eigenlijk niets nieuws, behalve dan wat het uiterlijk betreft. Alle dingen die je in het spel zag, waren namelijk objecten die daadwerkelijk van klei waren gemaakt en vervolgens in het spel waren gestopt.

Platypus Reclayed doet dit ook. De ‘claymation’ komt in 2025 veel beter tot zijn recht dan in 2002 en het spel ziet er erg leuk uit. Zowel de omgevingen als alle schepen zien er gezellig en kleurrijk uit. Leuk detail is ook dat wanneer je een groter schip schiet, dat er dan zichtbare schade komt in de vorm van gaten in de klei. Hierdoor is elk nieuw object dat je tegenkomt wel weer even een grappige verrassing.

Qua gameplay is Platypus Reclayed redelijk alledaags. Je bevindt je in een 2D-wereld en de camera gaat vanzelf van links naar rechts. Je kan met je schip naar boven, naar onder, naar links en naar rechts en je kan schieten. Soms komen er schepen jouw kant op en die moet je proberen neer te schieten. Eens in de zoveel tijd komt er een ster uit een schip en als je die oppakt, krijg je een power-up. Meer dan dat zit er niet in de game.

Dit is in principe niet zo erg, want we hebben liever een iets te simpele shmup dan een veel te gecompliceerde: het plezier zit hem in de simpliciteit van gewoon lekker een level spelen terwijl je op alles schiet en kogels en schepen ontwijkt. Echter is de uitvoering van de gameplay van Platypus Reclayed ook niet zo bijzonder. De actie is niet bijzonder strak, het schieten voelt niet bijzonder lekker en de vijanden en power-ups zijn ook niet spannend. Hierdoor is de gameplay op zijn best middelmatig te noemen.

Verder vinden we ook dat de moeilijkheidsgraad van Platypus Reclayed vooral een frustratiepunt vormt. En voor de duidelijkheid: we zeggen niet dat de game te lastig is, want het spel is behoorlijk goed door te komen en je kan ook zelf het niveau aanpassen. Het is vooral dat de keren dat je geraakt wordt veel te vaak als onzin voelen. Zo schiet een groot, vijandig ruimteschip twee lasers waardoor je niet omhoog of omlaag kan en vervolgens schiet een tweede schip een kogel op jou af, die je niet kan ontwijken vanwege dat eerste schip. Ook zijn er in de latere levels gewoon te veel objecten die, wanneer je ze neerschiet, exploderen in allerlei kogels. Vijanden richten ook behoorlijk agressief op je. Het is normaal dat je kogels moet ontwijken, maar wanneer er in dit spel drie schepen tegelijkertijd op je schieten voelt het te beklemmend.

Doordat de objecten en achtergronden van klei gemaakt zijn, lijkt er ook niet altijd genoeg contrast te zijn tussen voorgrond en achtergrond. We zijn regelmatig wel eens in een voorwerp gevlogen, omdat het vanuit onze ooghoek op iets uit de achtergrond leek. Ook vallen kogels niet altijd even makkelijk op als je zou willen bij een spel als dit. We hebben op een gegeven moment een videoclip drie keer moeten afspelen voordat we erachter kwamen dat tussen alle achtergrondobjecten ook een boel kogels onze kant op vlogen en we daarom game over gingen. Als het bij het rustig terugkijken al te moeilijk te zien is, dan is het tijdens het spelen al helemaal een ramp. Het is erg jammer dat er nergens in de instellingen een optie is om het contrast te vergroten.

Al met al is Platypus Reclayed vermakelijk om eens in de zoveel tijd eens voor tien minuutjes te spelen. De graphics stralen plezier uit en lekker om je heen schieten in een ruimteschip is altijd leuk. Wel is de gameplay weinig interessant en komt er naarmate je verder raakt in het spel vooral veel frustratie bij kijken. De prijs van het spel is op het moment van schrijven nog niet bekend. Voor een paar euro is het voor de shmup-fan een prima experimentje als je van de claymation-stijl houdt. Als het meer dan dat gaat kosten, dan kan je beter een shmup met een meer verfijnde gameplay proberen.

Platypus Reclayed verschijnt op 18 september exclusief op pc.