Recensie: The broken circle breakdown
Lucie Donck
Lucie Donck

The broken circle breakdown vertelt een bijzonder liefdesverhaal over een stel dat moet leren omgaan met een ziek kind. De manier waarop de twee met deze situatie omgaan, benadrukt ook de verschillen tussen hen. Is hun liefde opgewassen tegen zo’n heftige situatie?

De tragiek van een bijzondere liefde
Regisseur Felix van Groeningen komt na De helaasheid der dingen met zijn nieuwe film The broken circle breakdown, naar het gelijknamige toneelstuk. De film vertelt het verhaal van de twee totaal verschillende persoonlijkheden Elise (Veerle Baetens) en Didier (Johan Heldenbergh), die opslag verliefd worden op elkaar. Hij is de naïeve romanticus en overtuigd atheïst. Zij is nuchter en introvert, maar uit zichzelf door talloze tatoeages. Hij is de prater en zij is de luisteraar. Om het geluk compleet te maken krijgen ze een dochtertje Maybelle. Het noodlot slaat echter toe als hun dochtertje ernstig ziek wordt en het stel moet leren omgaan met haar ziekte en overlijden.

Depressie en geluk in elkaar verworven
De film confronteert de kijker met een heftige situatie die zomaar het leven kan binnenstormen. De ernstig zieke dochter zorgt voor veel ruzies tussen het stel, wanneer de dochter overlijdt ontstaat er een aaneenschakeling van conflicten. Het eens zo verliefde stel zoekt continu de confrontatie met elkaar op omdat de dood van het kind niet geaccepteerd kan worden.

Gelukkig bestaat de film niet alleen uit depressieve toestanden en is de film zodoende niet alleen bedoeld om zwaarmoedig te zijn. Naast het verhaal van het verliezen van een kind en alle moeilijkheden die erbij komen kijken, komt het romantische verhaal van hoe de twee elkaar hebben ontmoet en het daaropvolgende geluk ook aan bod. Een scene laat de ontmoeting in haar tattooshop zien, hier geeft Didier een betoog dat hij niet begrijpt hoe mensen een afbeelding voor altijd op hun lichaam willen zetten. Daarop vertelt zij vol trots wat voor tattoo’s ze allemaal heeft. Dit geeft eigenlijk al meteen een verschil tussen hun aan. De afwisseling tussen de heftige en luchtige scènes zorgen voor een goede balans tussen zwaarmoedigheid en romantiek.

Bluegrass als thema
Niet alleen het romantische deel van de film maakt het verhaal wat luchtiger en liefdevoller, ook de muziek draagt bij aan een mooi en filmisch geheel. Het bluegrass genre is een belangrijke rode draad door het verhaal. Didier is groot bluegrass en country fanaat en ziet Amerika als het land voor dromers, net zoals hij zelf is. Hij speelt banjo in een bluegrass band. Elise wordt verliefd op Didier bij het zien van zijn eerste optreden. Hier blijft het niet bij, zij wordt later als zangeres een belangrijk onderdeel van The broken circle breakdown band.

The broken circle breakdown is een mooie film waarbij de combinatie van twee verhaallijnen op een originele manier met elkaar worden verworven. Zwaarmoedigheid wordt met luchtigheid afgewisseld wat zorgt voor een goede balans. Het heftige en emotionele verhaal is niet het enige wat de moeite waard is, ook de muziek is een lust voor het oor. Al met al zorgen de goede acteurs, het verhaal en de prachtige muziek voor een pareltje van een film.