Doorgaan naar artikel
The Elder Scrolls V: Skyrim Switch 2-versie
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De Skyrim Switch 2-versie is onacceptabel slecht door input lag die alles onspeelbaar maakt en bizarre grafische bugs.

Het is inmiddels al een tijdje een van de grotere memes op het internet: hoeveel verschillende versies er zijn van The Elder Scrolls V: Skyrim. Met een Definitive Edition, Anniversary Edition en wat voelt als honderden ports is het spel overal speelbaar. Het is dan wel grappig, maar gek is het niet. Het is een van de grootste openwereld-games aller tijden en mensen spelen het nog steeds zeer graag. Het was dus slechts een kwestie van tijd voordat er ook een Skyrim Switch 2-versie zou komen. Wij hebben hem gespeeld en … hebben slecht nieuws voor mensen die er op zaten te wachten.

Om toch nog met het goede nieuws te beginnen: het spel heeft een gratis upgrade voor de mensen die het spel al hadden op de eerste Switch. Nieuwkomers moeten nog steeds de volle pond betalen, maar heel gek is dat niet. Ook is het spel in principe mooier. Grafische updates die de Anniversary Update met zich meebracht, zitten nu netjes in de Switch 2 versie. Als je naar losse afbeeldingen kijkt, is de Skyrim Switch 2-versie veel mooier dan de Switch 1-versie.

Zodra je echter het spel zelf gaat spelen, dan merk je dat het een groot bedrog is. Zodra de beroemde introductie op de wagen begint en je om je heen kijkt, begin je te voelen dat de camera wel erg reageert op het bewegen van de stick. En wanneer je de controle over je personage krijgt, dan zie je dat er wel erg veel vertraging zit tussen je druk op de knop en het slaan van een zwaard. Wat blijkt: er is een vertraging (‘input lag’) van ongeveer 250ms, oftewel een kwart seconde. Mocht je moeite hebben om voor te stellen of dat erg is: het is onspeelbaar. Het is dramatisch voor iets wat uiteindelijk toch echt een Action RPG is.

Goed, het spel is dus niet te spelen, maar de grafische update is een groot succes verder, toch? Nou, ook niet. Ja, in de beste gevallen kan je zeggen dat er meer pracht en praal te zien is in de Skyrim Anniversary-versie vergeleken met de versie op de originele Switch. Maar toch moeten we stellen dat ook op dit vlak het spel teleurstelt. De framerate is “locked” op, dus kan niet hoger dan, 30fps. Ja, er zijn dus wat updates van de Anniversary-update, maar het is en blijft een bijna vijftien jaar oud spel. Een spel uit 2011 dat niet hoger kan draaien dan 30fps op de Switch 2 is op zijn minst teleurstellend te noemen. Liep de rest van de game nou perfect, dan konden we het door de vingers zien. Ook zijn er rare problemen met objecten die lijken te verschuiven wanneer je je camera beweegt, of objecten die hele andere kleuren krijgen wanneer je verder weg gaat of juist dichter in de buurt komt. Het is onacceptabel dat zo’n oud spel zó slecht draait terwijl we indrukwekkende Switch 2-versies zien van moderne games als Star Wars Outlaws en Final Fantasy VII Remake.

Het is belangrijk om te zeggen dat al deze zaken zich afspelen op het moment van schrijven en dat dingen kunnen veranderen met patches. De framerate kan ‘unlocked’ worden, de input lag kan verminderd worden, de problemen met objecten afhankelijk van de afstand kunnen gefikst worden, ga zo maar door. We kunnen ons voorstellen dat Skyrim dan op de Switch 2 een hele toffe ervaring is, maar het is momenteel echt aan niemand aan te raden. Het is wonderbaarlijk dat veertien jaar na de release van een game, plots nog de allerslechtste versie uitgebracht wordt. O, hebben we al gezegd dat de game om de een of andere reden meer dan 50 GB is op de Switch 2? Terwijl het 15 GB is op de pc en andere platformen? Bij deze.

The Elder Scrolls V: Skyrim is voor deze review gespeeld op de Switch 2. Het spel is op vrijwel elk platform ooit beschikbaar.