Recensie: Prometheus
NWTV-redactie
NWTV-redactie

Prometheus blijft spannend tot het einde. Ook één van de laatste scènes is interessant voor fans van regisseur Ridley Scott. Het is dus zeker waard om de film uit te zitten.

De zoektocht naar het begin van de mensheid zou wel eens het vinden van ons eind kunnen betekenen. Vragen waarop wij een antwoord krijgen die we liever niet verwachten

Het is kerst 2093. De bemanning van het schip Prometheus ontwaakt uit een slaap van ruim twee jaar. Onder de bemanning bevinden zich wetenschappers en onderzoekers op zoek naar antwoorden op de vraag die de mensheid al sinds het begin der tijden heeft: Waarom zijn wij hier? De zoektocht naar het ontstaan van de mensheid heeft geleid tot een planeet, LV-223 waar het allemaal begonnen moet zijn. Op de maan van deze planeet treft de bemanning een aantal “gebouwen” aan die overduidelijk niet zomaar ontstaan zijn. Wat zij binnen de muren van deze gebouwen aan zullen treffen is het antwoord waar de mensheid naar heeft gezocht. Of toch niet?

Het verhaal, dat zich afspeelt over ruim 80 jaar, zit goed in elkaar. Alle bemanningsleden dragen een steentje bij aan de zoektocht naar het antwoord. Het team dat samengesteld is door miljardair Peter Weyland. Hij is oud, maar wil graag nog het antwoord op de brandende vraag hebben. Onder de bemanning bevinden zich onder andere de archeologen Elizabeth Shaw en Charlie Holloway. Zij hebben in een grot wandtekeningen gevonden die hen ervan overtuigd dat er buitenaards leven is. Zij mogen de expeditie leiden onder het gezag van Meridith Vickers, gespeeld door Charlize Theron.

Bij films die vooral om special effects draaien geeft het 3D effect vaak nog een beetje dat extra. Dit sleept de kijker mee in het verhaal. Zo is dat ook bij Prometheus. Het begin van de film laat een adembenemend Schots landschap zien waar de kijker overheen zweeft. Later in de film, op weg naar de planeet en in het ruimteschip, maar ook op de planeet zijn de 3D effecten goed verwerkt.