Doorgaan naar artikel
Payload
Frank Roosendaal
Frank Roosendaal
Profiel

Conclusie

Payload mist de diepgang die het toch opzichtig probeert te bereiken. Het is duidelijk dat Willis zijn best doet om in een korte tijd een goed verhaal neer te zetten maar het lijkt erop dat het korte film medium ongeschikt is gebleken voor Payload. De gehaaste vertelling en gebrek aan diepgang zorgen ervoor dat de film incompleet aanvoelt en geen voldoening geeft. Een misser dus.

Elke vrijdagmiddag, om het weekend alvast in te luiden, is er op NieuwerwetsTV een short film te bewonderen: van stop-motion animatie tot cartoons en science-fiction tot romantische drama. Daarnaast recenseert de redacteur van dienst de short. Bekijk deze keer Payload.

Payload is een korte science-fiction film van de Australische regisseur Stu Willis. De film speelt zich af in een toekomstig Australië  aan de voet van een interplanetaire lift waarvan de bestemming niet duidelijk wordt. Wat wel duidelijk is is dat deze lift een beter leven zou kunnen bieden. In de schaduw van deze lift zien we de ontwikkelingen rond Simon Carter, die zijn spreekwoordelijke ziel zal moeten verkopen om die van zijn jongere broertje te redden. Regisseur Willis vertelt dat hij altijd al gefascineerd is geweest door hoe extreme situaties om extreme maatregelen vragen. Dat wordt in Payload vrij duidelijk.

Payload doet zijn best om het stereotype sci-fi film te ontstijgen en slaagt daar deels in. Het ‘science’ aspect van Science Fiction wordt meer op de achtergrond geplaatst dan we gewend zijn van de meeste sci-fi films. Zo is er uiteraard wel de aanwezigheid van de gigantische lift, en waar deze ook heen mag leiden, maar deze heeft meer een symbolische waarde voor de familie Carter. Voor de kleine Dave symboliseert deze namelijk vrijheid, of in ieder geval de hoop op een beter bestaan.

Helaas is hiermee het positieve over de film wel gezegd. Een korte film is misschien niet het juiste medium voor Payload. Er is te weinig tijd voor echte diepgang. Het gebrek aan tijd zorgt er ook voor dat er niet op overkoepelende verhaallijnen ingegaan wordt. De lift en alles wat er omheen gebeurt blijft hierdoor een mysterie. In sommige films werkt het weglaten van bepaalde narratieve elementen goed om een mysterieuze sfeer op te bouwen. Payload slaat de plank echter volledig mis en voelt eerder incompleet dan mysterieus aan.