nieuws
Recensie: The Great Gatsby – Soundtrack

Muziek speelt een grote rol in de nieuwe film The Great Gatsby. Baz Luhrmann heeft Jay-Z gekozen als producer en deze lijkt met de gekozen muziek duidelijk oud en nieuw met elkaar te willen combineren, maar weet de soundtrack wel te overtuigen?
De waarom-vraag
De roman The Great Gatsby is een heuse klassieker. De film, die gebaseerd is op de gelijknamige roman van F. Scott Fitzgerald uit 1925, gaat op het filmfestival van Cannes in première. Luhrmann geeft een eigen draai aan dit klassieke verhaal en laat dit in de soundtrack terugkomen. Het album is geproduceerd door Jay-Z, die tevens een nummer voor zijn rekening neemt. Dit is bijzonder, want een hiphop-artiest produceert zelden een album dat een klassieke insteek moet krijgen. Dit is echter niet helemaal het geval. Het album is een mengelmoes van prachtig kleingehouden nummers afgewisseld met dansmuziek. Mede door deze bijzondere afwisselingen is de vraag ontstaan waarom er is gekozen voor dergelijke muziek?
Lang leve de jaren ’20
Een film die gebaseerd is op een klassieker moet wel muziek bevatten die uit deze periode komt. Gelukkig is dit op de soundtrack te vinden, maar niet in overvloede. Zo heeft Emile Sandé samen met de Bryan Ferry Orchestra het nummer Crazy In Love van R&B-zangers Beyonce in een oud jasje gestoken. Dit is geslaagd. Emile heeft een prachtige stem, maar het is de band die het nummer goed weet neer te zetten. Dit doen ze nog een keer in het nummer Love Is The Drug. In veel nummers zijn deze elementen terug te vinden, maar blijft het bij niet meer dan een verwijzing. Zo is in het nummer van Jay-Z een riedeltje te horen en start het nummer van Will.I.Am wel degelijk met jaren ’20 muziek, maar blijft er verder weinig van over.
De misplaatste covers
Samen met Andre 3000 doet Beyoncé een cover van Amy Winehouse. Wat wellicht mooi uit had kunnen pakken is een compleet drama geworden. Back To Black is een nummer waar niet te veel aan gesleuteld moet worden, echter is dit zoveel gedaan dat er niks meer van overblijft. Het deel dat Beyoncé voor haar rekening neemt klinkt nog wel goed. Het nummer begint echter met rapper Andre 3000 die al rappend probeert te zingen, waardoor er eerst door een zure appel heen gebeten moet worden. Iets beter doet Jack White het met zijn cover van U2. In zijn nummer Love Is Blindness zijn voldoende elementen behouden vanuit het origineel, maar ook hij weet niet te overtuigen. Hij verpest het door het nummer een schreeuwerig karakter te geven.
De goedmakers
Natuurlijk bevat de soundtrack ook prachtige nummers. Het zijn hierin voornamelijk de vrouwelijke bijdrages die zorgen voor de goedmakers. Deze nummers krijgen wel, met de wetenschap dat Leonardo DiCaprio de hoofdrol vertolkt, een lichtelijk Titanic-karakter. Desalniettemin presteren The XX met Together, Lana Del Rey met Young and Beautiful, Florence + The Machine met Over The Love en Sia met Kill and Run uitzonderlijk. De nummers zitten vol warmte en kunnen als single makkelijk vooruit. Voor het gehele plaatje zijn ze de goedmakers, maar blijft de soundtrack een te individueel album omdat de nummers niet samenhangend zijn.
De soundtrack van The Great Gatsby kan als een opzichzelfstaand album niet overtuigen. Er is te weinig referentiemateriaal naar de periode waarin de film zich afspeelt en wordt het album door te veel individuen gedragen. Wellicht is het de film die de muziek wel weet over te brengen. Nu is het een te groot samenraapsel van artiesten.