Recensie: De Hel van het Oostfront – De Russische Winter
Frank Roosendaal
Frank Roosendaal

De Russische Winter, het eerste deel uit de De Hel van het Oostfront-serie, vertelt het verhaal van het begin van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Ondanks dat de comic een zeer interessant tijdvak uit onze geschiedenis belicht, krijgt De Russische Winter het absoluut niet voor elkaar te overtuigen.

In het door Silvester Strips uitgegeven De Russische Winter volgen we een aantal Duitse soldaten terwijl ze steeds dieper de Sovjet-Unie richting Stalingrad binnentrekken. Het stel soldaten met typisch Duitse namen als Klaus, Werner en Ernst, ziet hun optimisme in eerste instantie gevoed worden door propaganda. De barre en vooral koude omstandigheden in het Sovjetgebied zorgen er echter voor dat dit verslechtert en het gevoel van eenheid bij sommige soldaten omslaat in paniek en wanhoop.

Het deel van de oorlog waar deze 48 pagina’s zich op concentreren is een uiterst interessante omdat deze het begin van het instorten van het Nazi-regime symboliseerde. De ernst van de situatie wordt alleen jammer genoeg niet op de pagina’s teruggevonden. Het lijkt, ondanks een verwoede poging, de plank zelfs compleet mis te slaan. De gebeurtenissen die we te zien raken de lezer totaal niet en de personages over wiens schouders we meekijken zijn oninteressant. Zo oninteressant zelfs, dat ze het hele verhaal nauwelijks uit elkaar te houden zijn. Dit is ontzettend zonde aangezien dit soort historische gebeurtenissen zich goed lenen om op deze manier belicht te worden.

De tekeningen van Olivier Speltens geven hier en daar nog wat soelaas. Met name de omgevingen zijn mooi weergegeven: het barre Russische landschap ziet er geloofwaardig uit. De personages zijn echter minder van kwaliteit. Helaas kunnen ook de tekeningen van Speltens blijkbaar niet helpen om de hoofdpersonages van elkaar te onderscheiden.

De Hel van het Oostfront: De Russische Winter slaat als gezegd de plank behoorlijk mis. Er wordt een onovertuigend verhaal neergezet dat de lezer niet grijpt en ook met de personages is moeilijk mee te leven. Het is zonde dat van een strip die zo’n historisch belangrijk onderwerp aansnijdt alleen de getekende achtergrond een plusje verdient. We hopen op beterschap in het tweede deel.