Recensie: Leisure Suit Larry: Reloaded
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De Leisure Suit Larry games waren eind jaren ’80 erg populair, er zijn daarom ook meerdere delen verschenen. Nu, 26 jaar later is het eerste deel, Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards, opnieuw uitgebracht onder de naam Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards: Reloaded. De game gaat ook onder de verkorte naam Leisure Suit Larry: Reloaded. De vraag is nu: is deze game nog steeds zo populair en geniaal als 26 jaar geleden?

Wie is Leisure Suit Larry

De gamers die in de jaren ’80 en ’90 al actief waren vinden dat de Leisure Suit Larry games een deel van de opvoeding is. Voor degene die de games niet kennen, de game gaat over Larry Laffer, een nerd en computerfanaat van 38 jaar die zijn tijd doorbrengt in de kelder van zijn moeder en hierbij nog altijd maagd is gebleven. Bij Larry gaan de seksuele gevoelens opspelen en wil toch eindelijk wel zijn ware liefde ontmoeten of op zijn minst ontmaagd te worden. Larry kan nergens anders meer aan denken en wordt ontslagen op zijn werk. Hij verlaat zijn ouderlijk huis, verkoopt zijn Volkswaren kever en koopt hier een wit jaren ´70-pak voor. Larry pakt een taxi en eindigt bij café Lefty´s. Dit is het begin van de nieuwe Larry Laffer.

Alles draait om humor

De humor begint al bij het opstarten van het spel. Voordat de game start dient de leeftijd worden ingevuld, gezien het spel ongepaste inhoud bevat voor minderjarigen. Hierna komt de grap dat ze niet geloven dat gamer ouder is dan 18 en moet een aantal vragen beantwoord worden om dit te bewijzen. Wanneer de vragen onjuist worden beantwoord, kan de game niet gestart worden. De vragen zijn op een Amerikaans publiek gericht en zijn wellicht voor ons Nederlanders vrij pittig en kunnen irriterend werken. Wanneer het toch gelukt is de game te starten, verschijnt Larry in beeld voor de Lefty’s Bar. Mocht de tutorial niet gevolgd zijn is al gauw duidelijk dat het toetsenbord niet gebruikt wordt in deze game, het is een echte point-to-click game. Op alles wat in beeld is kan geklikt worden. Hierbij wordt dan iets grappigs bij verteld. Al gauw wordt duidelijk dat deze game echt bedoeld is om er rustig voor te zitten en op alles te klikken. Wanneer Larry regelrecht naar zijn doel gestuurd wordt valt er veel minder lol te beleven.

[one_half]
[/one_half][one_half_last][/one_half_last]

Gameplay

Het besturen van Larry wordt gedaan via de muis. Er zijn meerdere acties beschikbaar die bepalen wat Larry wil doen in een ruimte. Via de loop actieknop kan er geselecteerd worden waar Larry naartoe moet lopen. Er is ook een actieknop waarmee Larry een voorwerp of persoon kan bekijken. Wanneer er geklikt wordt op een persoon of voorwerp wordt er iets grappigs over verteld. Er is een knop waarmee Larry met zijn tong meer informatie probeert te achterhalen wat hem helpt bij zijn zoektocht naar de ware. Larry beschikt ook over een koffer waarmee hij voorwerpen die hij gaandeweg vindt kan bewaren. Deze spullen kunnen hem op een later tijdstip uit de brand helpen. Met de ‘vinger’-actieknop kan Larry dingen oppakken of aanraken. Dit kan variëren van het pakken van een drankje tot het strelen van het been van een knappe dame. Op zowat alles is klikbaar en overal wordt ook iets over verteld. Het is ook echt noodzakelijk om flink wat rond te klikken om de afwisseling er een beetje in te houden.

laagdrempelig niveau en simpele animaties

Leisure Suit Larry is niet de meest interactieve game. Het is erg laagdrempelig en voor de hand liggend. Dit geldt zowel voor de humor als de situaties waarin Larry terecht komt tijdens zijn zoektocht. Er zijn door het spel heen verschillende minigames beschikbaar. Soms is het voor Larry ook noodzakelijk om te gokken om zo aan geld te komen want taxiritten en al die drankjes zijn niet gratis. Bij een HD remake moet men eerder denken aan een verfraaiing van het originele spel. Dat is ook precies wat deze remake is: het verhaal en de situaties waarin Larry terechtkomt zijn hetzelfde als het eerste deel maar dan in een nieuw jasje. Hoewel de beelden er een stuk beter uit zien zijn de animaties daarentegen slecht en simpel. Het is overigens niet storend omdat het wel past bij de rest van de game.

[one_half][/one_half][one_half_last][/one_half_last]

Deze HD-remake zal voornamelijk in de smaak vallen bij trouwe fans van de Leisure Suit Larry-reeks. Het ziet er uiteraard stukken beter uit en het is altijd leuk om oude herinneringen op te halen. Los van dat heeft de game niet veel meer te bieden en de humor wordt steeds flauwer. De game is niet al te duur (€18,99) wat perfect is voor deze remake.