nieuws
Saints Row IV

Conclusie
Het is dan wel geen GTA, maar Saints Row IV is inmiddels gegroeid tot een succesvolle game. De gamer heeft een grote stad tot zijn beschikking en bepaalt zelf welke richting hij opgaat. Door het onrealistische verhaal en de flinke dosis humor blijft het een leuke en uitdagende game. De tegenvallende grafische aspecten worden al gauw vergeten als er op aliens geschoten wordt met de veelal besproken dubstep gun.Saints Row is een titel waar toch stiekem heel wat gamers naar uitkijken. Hoewel deze game veelal wordt vergeleken met Grand Theft Auto is Saints Row toch een game met eigen smaak. Saints Row IV is zoals de titel al aangeeft de vierde game in de Saints Row franchise. Of Saints Row IV de verwachtingen waarmaakt is in deze recensie te lezen.
Van held tot president
Saints Row IV bevat verschillende elementen die bekend voorkomen uit andere games. Er wordt ook meteen in volle actie gestart. “The Saints” worden op pad gestuurd om de lancering van een nucleaire raket te stoppen. Het wordt al gauw duidelijk dat veel elementen bevat uit Call of Duty zoals in slow motion alle vijanden neerknallen na het intrappen van een deur. Wanneer de raket op miraculeuze wijze wordt vernietigd belandt de gemaskerde held in een stoel in het witte huis. Zijn heldendaden worden bekroond en hij wordt verkozen tot president van Amerika. Vanaf hier is het voor de gamer mogelijk om een personage te selecteren en naar eigen smaak op maat te maken. Al gauw blijkt dat een presidentschap geen luizenleven is en dat er belangrijke beslissingen moeten worden gemaakt.
Het wordt pas echt menens wanneer de aarde wordt aangevallen door aliens. Zinyak, de leider van het buitenaardse Zin Empire beschikt over een flink leger en een groot arsenaal en heeft de aarde in een mum van tijd overgenomen. Hij neemt de president en de rest van de bevolking gevangen in een virtuele wereld die wel wat weg heeft van The Matrix. Steelport is de wereld waarin de president zich bevindt en heeft maar één doel voor ogen: ontsnappen.
Humor staat voorop
De Saints Row games zitten boordevol actie, met een flinke dosis humor – dit is in Saints Row IV niet anders. De humor zit overal in de game verstopt, in uitspraken, wapens, missies en nog veel meer. Wapens en humor hebben normaliter niets met elkaar te maken maar wel in deze game. Zo zijn er wapens die een zwart gat creëren wat alles in de buurt opzuigt, of een dansafdwingend dubstepgeweer. De befaamde paarse dildo uit de vorige Saints Row heeft een vervanger met een buitenaardse tint: een knuppel gevormd als een bungelende tentakel. Er is voldoende humor aanwezig om de game interessant te maken en te houden.
[one_half][/one_half][one_half_last]
[/one_half_last]
Ook de extra missies zijn humoristisch opgezet. Om extra wapens, geld of upgrades te verdienen zijn missies te accepteren los van het verhaal. In deze missies zal de gamer binnen bepaalde tijd moeten voldoen aan een aantal eisen om te bepalen wat en hoeveel hij zal ontvangen. Zo is er een missie waarin het personage als een lappenpop zoveel mogelijk schade moet oplopen door zichzelf voor auto’s te slingeren, of missies waarmee schade moet worden aangericht met een buitenaardse tank.
Genoeg variatie voor een interessante game
Wat vrij snel opvalt is dat Saints Row IV op grafisch gebied een stuk minder is dan de meeste andere games die vandaag de dag uitgebracht worden. Ook de besturing van auto’s loopt niet erg soepel. Gelukkig zijn er superkrachten waardoor sneller gerend kan worden dan de auto’s die er rondrijden. Ondanks dat de grafische elementen niet erg sterk zijn stoort dit niet. De game is verslavend en goed opgezet. Mede doordat er genoeg variatie aanwezig is zoals kostuums, superkrachten, wapenupgrades enzovoorts. Al deze dingen kosten geld of punten en zullen moeten worden verdiend onder andere doormiddel van het voltooien van missies. Het is natuurlijk veel leuker om aliens op te blazen in een paars pooierpak met een grote hoed, dan in een standaard spijkerbroek met een t-shirt.