Doorgaan naar artikel
Impressie: Dying Light (Gamescom 2013)
Maurice van Wordragen
Maurice van Wordragen
Profiel

De makers van Dead Island zijn terug met een nieuwe IP genaamd Dying Light. Tijdens een intense speelsessie op de Gamescom werd al snel duidelijk waarom er ’s nachts maar weinig mensen naar buiten durven te gaan.

Een open wereld  overspoeld met zombies: Op het eerste gezicht lijkt Dying Light extreem veel op Techlands eerdere game Dead Island. De stijl van de game is vergelijkbaar, de wapens komen overeen en er lopen overal zombies rond. Toch zijn er wat drastische veranderingen in de wereld van Dying Light, waardoor de zombie-ervaring nog intenser wordt dan deze ooit is geweest.

Nooit meer slapen
Het is niet zo gek dat alles in de game om zombies draait. Dying Light vindt niet plaats op een eiland zoals in Dead Island, maar zit de speler gevangen in een stad. De speelsessie op Gamescom verliep aanvankelijk redelijk soepel. De zon scheen en hier en daar liep er een verdwaalde, redelijk slome zombie rond. Met een zelf in elkaar geknutseld kapmes onder lading in de hand waren deze dan ook een makkelijke prooi. De stad kampte tijdens de missie met een elektriciteitsprobleem en het is aan de soeker de taak om dit op te lossen. Door nieuwe free-run-elementen is het makkelijk om over de daken te rennen en zo de hordes zombies te ontwijken. Een aantal stroomkastjes verder begon het langzaam donker te worden. Het zicht wordt minder, maar met een zaklamp is alles nog goed te belopen. Toen het helemaal donker was en het elektriciteitsprobleem in de stad nog steeds niet was opgelost, veranderde de rustige stad in een ongeorganiseerde chaos. De zombies die overdag niet konden klimmen en langzaam reageren, veranderen ’s nachts in beesten die niet te stoppen zijn. De zombies klimmen op daken, rennen een complete marathon zonder moe te worden en zijn sterker dan ooit. ’s Nachts zombies proberen te vermoorden is niet meer aan de orde: rennen en zien te overleven tot de zon weer opkomt zijn de enige optie.

Dying Light wist in een korte speelsessie een intense ervaring te leveren. Of deze ervaring is terug te zien in het volledige spel moet nog blijken. Dying Light is met samen met drie andere spelers te spelen en komt in 2014 uit voor de PC en de huidige generatie en volgende generatie consoles.