Doorgaan naar artikel
WWE 2K14
Michael Aartssen
Michael Aartssen
Profiel

Ondanks het ongekende succes van de sport is de game WWE nooit erg geliefd geweest onder de grootste groep gamers. Ook vorig jaar voldeed het spel niet aan de verwachtingen. Inmiddels is de ontwikkeling van de serie, na het faillissement van THQ, onder toezicht van uitgever 2K Games gekomen. WWE 2K14 is hiermee ook de eerste titel in de franchise die de 2K Sports titel draagt.

WWE1

Al snel blijkt dat het spel onder de nieuwe uitgever geen grote veranderingen is ondergaan. Het spel wordt nog steeds door dezelfde ontwikkelaar uitgewerkt. Dit hoeft zeker geen minpunt te zijn, maar dat is het in dit geval helaas wel. Net zoals in WWE 13 en de eerdere speelbare versie van het spel op Gamescom al aantoonde, is er gameplaytechnisch weinig tot geen verbetering toegepast. Van perfectie in de speelstijl van WWE is nog niet te spreken, dus het veel gehoorde weerwoord over het behouden van de kwaliteit is irrelevant. Zo zijn de bewegingen van de worstelaars erg onrealistisch geanimeerd. Aanvallen worden één voor één uitgevoerd door middel van onafhankelijke acties waardoor een statisch beeld ontstaat, wat de spanning drastisch vermindert.

Ook het feit dat een reeks offensieven van een tegenstander enkel gestopt kan worden door het indrukken van één specifieke toets op je controller genereert geen passende speelervaring. Mede hierdoor en misschien nog meer door het enorme aantal toetsencombinaties als basis heeft WWE wederom een erg hoge moeilijkheidsgraad voor beginners. Nieuwe gebruikers zien door de bomen het bos niet meer en zullen door het ontbreken van een tutorial genadeloos ten onder gaan.

wwe3

Naast de wat tegenvallende gameplay is er toch nog een redder in nood voor WWE, en wel de ’30 years of Wrestlemania modus’. Een nieuwe speelwijze waarbij jij het opneemt tegen alle grote worstelsterren van de afgelopen dertig jaar. Dit doe je echter niet zomaar in een normale wedstrijd. Het doel is namelijk om finales uit het verleden zo goed mogelijk te imiteren. Je zal dus niet alleen het gevecht moeten winnen, maar je kan extra punten scoren door de wedstrijd precies uit te vechten zoals die jaren geleden verliep. Met het behalen van secundaire doelstellingen wordt de speler aangezet het spel zo goed mogelijk na te bootsen.

De ruim 45 wedstrijden zijn voor de speler niet zomaar beschikbaar. Bij aanvang van de speciale carrièremodus wordt er gestart met de eerste Wrestlemania-finale die ruim dertig jaar geleden plaatsvond. In 1980 zag de wereld er een stuk anders uit dan tegenwoordig. In deze spelmodus is dit kenmerk leuk verwerkt. In de eerste wedstrijden zal de speler namelijk te maken krijgen met een zwart-wit scherm. Pas wanneer de datum van de uitvinding van de kleurentelevisie gepasseerd is zal het beeld langzamerhand veranderen in kleur. Nog later zal het spel getoond worden in HD en het spelbeeld weer gelijk zijn aan dat van een normale wedstrijd van WWE 2K14.

wwe2

Naarmate de speler vordert in zijn tocht richting het heden zijn er nog meer opvallende zaken. Zowel toeschouwers als worstelaars zijn gekleed in de stijl van het moment. Een bezoeker in 1980 draagt vanzelfsprekend geen Nike Air schoenen. Ontwikkelaars Yuke’s & Visual Concepts spelen slim op dit gegeven in en creëren hiermee een realistischer ogend spel. Verder zijn ook de in beeld gebrachte titels, teksten en de audio van commentatoren aangepast aan de tijd waarin de wedstrijd zich afspeelt.

okayDe overname van WWE door 2K heeft dit jaar niet gebracht wat had gekund en het is tot nu toe nog geen waardige tegenhanger voor andere games binnen het 2K Sports merk. De speelstijl laat te wensen over en het beeld van de wedstrijden is nog weinig realistisch. De nieuwe 30 Years of Wrestlemania modus weet, door een dynamisch spelbeeld, de game nog net aan een voldoende te helpen.