Pro Evolution Soccer 2014
Frank Roosendaal
Frank Roosendaal

Pro Evolution Soccer 2014 gaat zoals elk jaar weer dapper de strijd aan met EA’s gigant FIFA. Het is duidelijk dat Konami ontzettend zijn best doet om de bestaande hegemonie van marktleider EA te ontzetten. PES2014 is dan ook weer een prima spel. Afgezien van wat kleine mankementjes die door de vingers te zien zijn biedt de game een uitstekende voetbalervaring die anders is dan die van FIFA, maar eveneens heerlijk speelt.

Zoals elk jaar verschijnt er ook nu een nieuwe versie van de voetbalgame Pro Evolution Soccer. De 2014 versie belooft de nodige verbeteringen op het gebied van zowel graphics als gameplay. Is deze versie daadwerkelijk beter dan de vorige?

Visueel is er in ieder geval een aardige stap vooruit gezet. Alles ziet er een stuk strakker en mooier uit dan de voorgaande versies. Er is veel nadruk gelegd op de emoties van de voetballers. Echter is het nog steeds jammer dat de wat minder bekende spelers totaal onherkenbaar zijn en allemaal een onbeduidend gezicht opgeplakt gekregen hebben. Dit is iets wat al tijden de norm is in de serie, maar de hoop blijft toch bestaan dat dit een keer verandert. Ook het menu verdient geen schoonheidsprijs, maar daar valt nog mee te leven.

[one_half]pes2014-3[/one_half][one_half_last]pes2014-4[/one_half_last]

Veel spelmodes heeft PES niet. Dit is niet erg: voor tussendoor (of avonden lang met vrienden) is er de aloude Exhibition Match, een losse, snelle wedstrijd. Voor de single player zijn er de Become a Legend en de Master League mode. In Become a Legend is het mogelijk een enkele speler binnen een team te besturen, deze steeds beter te laten worden en op deze manier contracten te tekenen bij steeds betere teams. In de Master League is er de mogelijkheid een compleet team te coachen voor onbepaalde tijd en deze te vormen naar wens.

De vermakelijkste spelmodus is echter Master League Online. Hierin wordt eveneens de besturing genomen over een team naar keuze. Online worden er matches gespeeld tegen andere spelers waarin punten verdiend worden, waarmee weer nieuwe spelers gekocht kunnen worden. Het heeft voor veel spelers wel een tijd geduurd voordat deze modus speelbaar was. Door een probleem met een patch gaf deze bij de benodigde update aan dat een bestand beschadigd was. Konami beloofde een snelle oplossing, maar desondanks heeft het nog een paar weken geduurd voordat Master League Online probleemloos speelbaar was.

De besturing van PES laat zo nu en dan te wensen over. Passes komen vaak niet aan omdat de AI een beter idee schijnt te hebben dan de speler en hem vervolgens ergens anders heen tikt. Afgezien van wat kleine, dergelijke probleempjes in de besturing en spelgevoel speelt PES lekker weg zoals alle andere delen hiervoor dat ook deden.

[one_half]pes2014-1[/one_half][one_half_last]pes2014-2[/one_half_last]

Een nieuwe toevoeging is het Heart-systeem. Dit systeem reguleert de gemoedstoestand van spelers en hoe de ervaringen op het veld dit beïnvloeden. Het meest voor de hand liggende voorbeeld hiervan is het gebrek aan supporters bij een uitwedstrijd. Ook acties van spelers hebben effect op anderen. Zo is een prachtige redding van de keeper goed voor het moraal, waar het weggeven van een penalty of een late tegentreffer bijvoorbeeld het tegenovergestelde effect hebben. Het idee van het Heart-systeem is in principe een interessante toevoeging, echter is het effect niet altijd even zichtbaar. Enkel het idee blijft leuk; de uitvoering laat te wensen over.

Een probleem dat PES al tijden tergt is het gebrek aan licenties. Slechts een handjevol competities zijn in hun geheel speelbaar, waaronder de Eredivisie en de Liga BBVA, de Spaanse competitie. Verder is van de Engelse Premier League enkel Manchester United onder haar eigen naam te spelen. De rest van de teams hebben andere namen gekregen zoals Merseyside Red (Liverpool) en North London (Arsenal). De Duitse competitie ontbreekt in zijn geheel, met uitzondering van een drietal teams waaronder Bayern München. Voor de speler die een realistische voetbalervaring zoekt is PES2014 in dit opzicht niet de beste keus.