Tomb Raider: Definitive Edition
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Tomb Raider: Definitive Edition is een aanrader voor iedereen die het spel nog niet gespeeld heeft. Het is net zo episch met een aantal zichtbare verbeteringen. Echter voelde de aankondiging alsof het spel echt voor iedereen is, wat helaas niet het geval is, maar het spelen waard is deze variant zeker.

Na jaren van zwoegen en afwezigheid was de heldin van menig gamer vorig jaar ineens weer terug. Lara Croft, beter bekend als Tomb Raider, liet zien waar het ooit begon in het verbluffende Tomb Raider. Ook wij van NWTV waren verrast en verblijd door de kracht van de game en gaven het dan ook een ‘Geweldig’. Bijna een jaar later is het spel opnieuw uitgebracht voor de nieuwe generatie, maar is deze heruitgave wel het kopen waard?

Veel van het origineel

Sterk verhaal nog altijd aanwezig

Het verhaal van de game is natuurlijk niet veranderd, maar voor wie het gemist heeft een korte samenvatting: Lara en de bemanning van het schip waar ze op vaart worden bevangen door een storm en spoelen aan op een onbekend eiland. Vanaf het eerste moment is duidelijk dat er iets niet klopt. Al voor de speler begint wordt Lara namelijk door een onbekend personage gevangengenomen. Dapper als ze is weet de onervaren ontdekkingsreiziger te ontsnappen om haar vrienden terug te vinden. Naar mate het spel vordert wordt duidelijk dat er meer is tussen hemel en aarde dan wij denken.

Tom Raider

De spanning loopt door het verhaal heen steeds verder op, met een aantal verrassende plotwendingen. Alleen dit boeit de speler al genoeg om te blijven spelen. Belangrijk is natuurlijk ook de gameplay. Ook deze is niet veranderd en Lara beweegt ook met een PS4-controller nog even soepel over het eiland. Naast het verkennen van het eiland is de dame vooral bezig met het van zich afhouden van kwaadwillende bewoners en het vinden van haar vrienden. De afwisseling hierin is dermate goed voelbaar dat de speler zich geen moment zal vervelen.

Voor meer over de inhoud  van het spel raden we je aan de recensie van het origineel te lezen.

Definitive Edition

Wat is er nu echt nieuw?

De nieuwe editie is zeker niet bedoeld voor diegene die het spel al heeft gespeeld. Het sterke verhaal werkt niet meer verrassend wanneer dit eenmaal bekend is. Het spel is daar dan ook te weinig vernieuwend voor. De vernieuwing is namelijk is maar twee aspecten terug te vinden. Als eerste de graphics: deze zijn een heel stuk opgepoetst door de extra mogelijkheden die de PlayStation 4 biedt. Echter waren deze op de vorige generatie al van een dermate hoog niveau dat het niet bepalend is.

Als tweede is alle downloadbare content van de consoles toegevoegd. Deze krijgt de speler nu dus gratis op een schijfje erbij. Een leuke aanvulling, maar natuurlijk niet de te betalen 60 euro waard wanneer je het spel al in je bezit hebt.