Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Donkey Kong Country: Tropical Freeze mag dan misschien geen systemseller zijn, iedereen die ook maar een beetje liefde voor de aap heeft, zal het spel willen spelen. Op verschillende manieren vernieuwt Tropical Freeze, maar er is ook meer dan genoeg nostalgie te vinden. Mocht je overigens fan zijn van games als Rayman, dan raden we je ook aan dit spel niet over te slaan.

Nog maar vier dagen voordat het nieuwste Donkey Kong Country-spel in de winkels ligt. Weet deze nieuwe Wii U-game de console een echte duw de goede richting in te geven, of komt de game vooral om in zijn eigen nostalgie?

Een nieuwe vijand

Een nieuwe omgeving

Na zijn spannende avontuur uit Donkey Kong Country Returns heeft Donkey alweer enige tijd vakantie. Naast Cranky en Diddy is ook Dixie opgedoken en met z’n allen vieren ze het verjaardagsfeestje van de aap. Dit feest wordt al snel bruut verstoord door de Snowmads, een groep wezens die vooral heel erg van ijs houden. De Snowmads verjagen Donkey en zijn vrienden van Donkey Kong Island en veranderen het hele eiland in één grote sneeuwwereld.

DKCTF01

Hier begint het verhaal van Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Donkey, Diddy, Dixie en Cranky zijn verjaagd naar een ander eiland en zullen deze en een aantal andere eilanden moeten doorkruisen, om terug op DK-Island te komen. Het spel begint in een bekende omgeving, namelijk de jungle. Dit betekent echter niet dat het spel hierin vervalt op oude successen, bijvoorbeeld een echte savanne is één van de nieuwe werelden.

Vernieuwde manier van spelen

Een nieuwe blik, nieuwe personages

Donkey Kong Country Returns ging op vele manieren terug naar de basis. Donkey en Diddy streden samen tegen de rest. Dit keer zijn hier twee nieuwe personages aan toegevoegd. Dixie (bekend uit DKC2 en DKC3) en Cranky, de opa van Donkey die vooral altijd een grote mond had. Beide hebben een net iets andere manier van spelen, waardoor per level gekeken moet worden welk personage het meest toevoegt, een aangename mogelijkheid.

Vooral vernieuwend is de 3D-functie die in het spel is aangebracht. Op bewust gekozen momenten zal de speler het level voor korte tijd in 3D doorvliegen of rijden. Dit is weliswaar alleen wanneer het spel dit wil, maar het voegt een hoop dynamiek aan het geheel toe. Verderop in deze recensie is in de trailer onder andere te zien hoe dit is uitgewerkt.

DKCTF02

Niet nieuw is het verzamelen van objecten. Door het hele spel heen is de speler niet alleen op zoek naar zijn of haar eiland, maar moet in de levels ook worden uitgekeken naar onder andere puzzelstukjes. Dit element zorgt ervoor dat de ietwat korte speelduur (zes werelden) met meerdere uren wordt opgerekt.

De laatste optie, die misschien niet vernieuwend maar wel het noemen waard is, is de multiplayer. Twee spelers kunnen tegelijk de twee apen die in beeld zijn besturen. Deze modus is zeker aan te raden. Wanneer de speler echter serieus verder wil, is de multiplayer te chaotisch. Beide spelers moeten heel goed communiceren wat ze doen, anders zullen beiden geregeld een aantal levens verliezen.

Harige aap

Veel details in HD

In de verschillende Donkey Kong-games hebben grapchics nooit de belangrijkste rol gespeeld en ook dit keer is het niet iets wat bepalend is. Toch beschikt het spel over graphics die passen bij het genre. In Donkey Kong Country Returns waren de graphics van de Wii dermate slecht, dat het uiteindelijk toch stoorde. Vooral omdat te zien was dat Nintendo hier tijdens het ontwikkelen problemen mee had.

De audio daarentegen heeft wel grote invloed op de sfeer. Nintendo heeft daar een grote en goede stap in gemaakt. Net als in het vorige deel is er gebruik gemaakt van de reeds bestaande muziek in een nieuw jasje, maar de ontwikkelaar weet ook nieuwe muziek toe te voegen die past in de stijl. Onderstaande trailer bevat één van deze nummers.