Towerfall: Ascension (PS4)
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Towerfall: Ascension is een kort maar krachtige game. Het is simpel opgezet en de 8-bit stijl neemt je terug mee naar het NES 8-bit tijdperk. Simpele aanvallen en bewegingen zijn makkelijk te leren, maar moeilijk te beheersen. Het grootste nadeel is dat de multiplayer modus alleen lokaal gespeeld kan worden en niet online. Dit zou voor de speler die solo speelt ook een uitkomst bieden om tegen een andere speler te spelen in plaats van tegen de computer. Voor maar 14,99 euro ben je in het bezit van deze verslavende indie-game.

Towerfall was van origine ontwikkeld voor de Android-console Ouya, maar is nu ook beschikbaar voor de PlayStation 4 onder de naam Towerfall: Ascension. Een simpel ogende 2D-game, maar niets is minder waar.

Towerfall neemt de speler mee naar een 2D-omgeving waarin de speler het opneemt tegen verschillende soorten vijanden. Een vlaag van vijanden zullen achter je aankomen met het doel je te vernietigen. Gewapend met een boog ga je ze te lijf in vierkante omgeving waarin je alle kanten uit kunt.

Oldskool

Gevoelsmatig terug in de tijd

Bij het starten van Towerfall: Ascension valt al gelijk op dat deze game ontwikkeld is in 8-bit stijl als “kleine” indie-game. Grote onscherpe pixels en een klein aantal knoppen die gebruikt worden op je controller doet de speler denken aan de goede oude tijd van de Nintendo 8-bit. Er wordt geen gebruik gemaakt van de capaciteit van de PlayStation 4, gezien de grafische aspecten van het spel. Dit maakt het echter niet minder leuk om te spelen. Hoewel Towerfall: Ascension voornamelijk is bedoeld voor meerdere spelers kun je je ook prima alleen vermaken. In de game zijn meerdere modi verwerkt waarbij de versus modus standaard geselecteerd is. Dit bevestigt dat het spel voornamelijk is ontwikkeld voor meerdere spelers tegelijk.

Pijl en boog

Zijn je grootste vriend

Wanneer de gamer alleen wilt spelen valt de versus modus meteen af, hiervoor zijn minimaal twee personen en dus ook twee controllers nodig. Het grootste nadeel is dat het samenspelen niet online kan. De potjes zijn alleen onderling te spelen waardoor een singleplayer het altijd tegen computergestuurde vijanden moet opnemen. Er is echter naast de singleplayer-modus nog wel een trial-modus waarin een aantal doelwitten geraakt moeten worden in een zo kort mogelijke tijd.

towerfall

Gewapend met een pijl en boog neem je het op tegen vlagen vijanden die steeds moeilijker te verslaan zijn. De eerste rondes is het even wennen, maar al gauw heb je het bewegen en schieten onder de knie. Het wordt pas lastig wanneer er meer en moeilijkere tegenstanders verschijnen. Je schutter begint met drie pijlen welke na elk gelost schot doelloos achterblijven. Deze pijlen dienen weer teruggehaald te worden om ze opnieuw te mogen afvuren. Na elke succesvolle ronde krijgt de speler ook schatkisten. Deze zijn voorzien van bijvoorbeeld een tijdelijk schild of een extra pijl. Gelukkig krijg je door de rondes heen ook sterkere pijlen die bijvoorbeeld kunnen exploderen en alles vernietigd binnen een beperkt bereik. Niet alleen vijanden maken het de speler moeilijker, maar ook de omgeving zorgt voor de nodige expertise om heelhuids het eind van de ronde te halen. Wanneer alle fakkels zijn gedoofd is het zicht erg beperkt en vereist extra concentratie en reactievermogen. Elk einde kent ook een eindbaas. Wanneer deze is verslagen is de quest voltooid en kan de volgende gestart worden.

Towerfall-1

How meer zielen

Hoe meer vreugd

De meeste plezier in Towerfall is toch wel te behalen in de versus modus. Bij meerdere spelers kan er zowel met als tegen elkaar worden gestreden. Bij het samenspelen dient de speler extra alert te zijn om niet zijn metgezel te raken met een verdwaalde pijl. Ook het gebruik van exploderende pijlen vereisen precisie en tactisch gebruik. Towerfall kent wel een hoog verslavingsgehalte vooral wanneer er tegen vrienden gestreden wordt.