Doorgaan naar artikel
Impressie: The Evil Within
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

De oude Resident Evil-games stonden er om bekend dat ze een spannend en angstaanjagend verhaal kenden met vooral heel veel schrikmomenten. De speler was zelfs nooit op zijn gemak en altijd voorbereid op de volgende aanval. Shinji Mikami, bekend van de eerste Resident Evil-games is de grondlegger van The Evil Within, een nieuw angstaanjagend horrorspel dat 24 oktober verschijnt.

Onlangs hebben wij een ochtend lang twee stukken uit het spel mogen spelen. In The Evil Within speel jij als detective Sebastian Castellanos. Het verhaal is na de speelsessie nog niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat er vreemde gebeurtenissen afspelen in een gekkenhuis en het is aan jou de taak dit te onderzoeken. Tijdens het spelen was de horrorsfeer duidelijk voelbaar. Het spel maakte niet veel gebruik van duidelijke schrikmomenten, maar wij waren constant op onze hoede.

The Evil Within

Belangrijkste reden hiervoor is het psychische horroraspect van de game. Meer dan eens verschijnen onverwachte beelden of bevindt je personage zich ineens in een andere omgeving, dat regelrecht uit je ergste nachtmerrie zou kunnen komen.

Het spel wordt gespeeld vanuit de derde persoon, maar laat zich verder niet binden aan echt genre naast horror. Het verhaal volgt een lineair pad, met hier en daar een kleine uitstap. In het eerste level dat wij speelden is het de bedoeling dat Sebastian een kelder verkent, maar is er de vrijheid eerst een huis te bezoeken. Hier komt hij bijvoorbeeld meer te weten over andere personages in de game. De echte onderzoeker zal zich er dus in thuis voelen.

Een sterk punt is dan ook de afwisselende gameplay. Het ene moment ben je op de vlucht voor ondefinieerbare wezens, vervolgens ben je in gevecht met zombies om daarna een puzzel op te lossen. Vooral dit laatste is in de stukken die ik heb gespeeld goed verwerkt. Juist het omleggen van zombies en andere wezens kan gezien worden als een puzzel. Het gebruik aan kogels en lucifers (om zombies te verbranden) zit je namelijk constant achterna.

Vandaag is bekend geworden dat de game uitgesteld is van augustus naar 24 oktober, geen slecht plan want de game heeft wel nog wat ontwikkeling nodig. Vooral grafisch is er nog het één en ander te poetsen. Aangezien wij een alpha-versie hebben gespeeld willen we hier echter niet te veel aandacht aanbesteden, we hopen tijdens de GamesCom hier al een meer compleet beeld van te kunnen opdoen.

Vooralsnog is onze indruk van The Evil Within goed. Het is een sterke game met een mysterieus verhaal en afwisselende gameplay. Zelfs de net iets mindere graphics zorgen er niet voor dat de game een mindere indruk achterlaat.