Recensie: HyperX Cloud – headset

Voor een headset van onder de €100 weet de HyperX Cloud erg veel te bieden. De geluidskwaliteit is niet alleen uitstekend, maar hij wordt geleverd met een zeer volledig pakket. Meteen vanuit de doos is dit een geweldig multifunctioneel apparaat.

Hardwareproducent Kingston is vooral bekend van SD-kaarten en USB-sticks. In het kader van het HyperX productlijn, die vooral gericht is op de (pc-)gamer, waagt het bedrijf zich nu ook aan een headset. Op de Gamescom hebben we de HyperX Cloud mogen ontvangen. Inmiddels hebben we deze headset, die geschikt is voor zowel PC als Playstation 4, uitgebreid getest.

De luxe verpakking en rijke uitrusting vallen als eerste op. De headset zit met vele accessoires elegant verpakt in een zwarte doos, die nog het meeste doet denken aan de manier waarop Apple haar producten verpakt. Wanneer je het zilverkleurige welkomsttekstje aan de binnenkant van de doos hebt gelezen en begint met uitpakken lijkt er geen einde aan te komen. Een verwijderbare microfoon, stoffen en lederen kapjes, een volumeregelaar, vliegtuig-adapter en verschillende kabeltjes worden allemaal meegeleverd. Voor een headset van deze prijsklasse (€85-90) een zeer volledig pakket.

HyperX Cloud Accesoires

Niet alleen de verpakking maar ook het product ziet er zeer goed uit. De headset zelf is vooral wit kunststof en de hoofdband heeft een zacht zwart leder. In dit zwarte leder is de merknaam gestikt en het geheel is afgewerkt met witte stiksels. Voor de natuurlijke balans is er naast een witte echter ook een zwarte variant beschikbaar. Alles voelt erg stevig aan en de headset is erg flexibel. Kabels voelen erg stevig aan en een draadbreuk lijkt niet snel gemaakt. De hoofdband kan verstelt worden en zal voor ieder een comfortabele stand kunnen bieden.

Ook de geluidskwaliteit is dik in orde. De niveaus van de hoge-, lage- en middentonen zijn goed op elkaar afgestemd. Dit betekent voor films en games vooral dat dialogen goed verstaanbaar zijn terwijl explosies en geluidseffecten niet oorverdovend hard zijn. De lage tonen stellen wel wat teleur bij het beluisteren van muziek. Voor dat willekeurige gedreun wat tegenwoordig voor muziek door gaat zal deze headset dus al helemaal niet geschikt zijn. Het product is echter vooral bedoeld voor games en presteert op dit vlak uitstekend. Hoewel het geluid slechts stereo is bevat het veel diepte. Tijdens een speelsessie, met de HyperX Cloud aangesloten op de PS4-controller, was in The Last Of Us goed te horen uit welke richting de vijanden kwamen. Dat het geluid niet in 5.1 te horen was stoorde geen moment. De HyperX Cloud presteert op bijna elk gebied perfect en is het geld meer dan waard.

HyperX Cloud White