review
Recensie: CounterSpy

Conclusie
CounterSpy is een strak vormgegeven spionnengame met een originele opzet. Hierdoor is het spel zeker goed voor een paar uurtjes vermaak. Helaas zijn zowel de gameplay als het uiterlijk van de game erg repetitief, waardoor dit geen spel is dat erg lang leuk zal blijvenCounterSpy is de eerste creatie van ontwikkelaar Dynamighty. De oprichters van deze studio werkten in het verleden voor filmstudio Lucas Arts, tot deze werd overgenomen door Disney. De game is sinds kort uit in de Playstation Network-store en is speelbaar op Playstation 4, Playstation Vita en de Playstation 3 met gebruik van dezelfde savegame. Het is een alternatieve geschiedenis van 1960 en de beide grootmachten uit de wapenwedloop hebben hun raketten op de maan gericht. Je bent onderdeel van C.O.U.N.T.E.R., een onafhankelijke spionnenorganisatie die de aarde wil behoeden voor een allesvernietigende oorlog. Voor de verandering moet je hiervoor niet alleen bij Rusland (The Socialistic Republic), maar ook bij de Amerikanen (The Imperialistic Empire) infiltreren. De lancering van kernwapens moet koste wat kost worden voorkomen en niemand is te vertrouwen.
De game moet het vooral hebben van de presentatie. De vormgeving lijkt geïnspireerd door de intro’s van bekende tv-series uit de jaren ’60 zoals The Man From Uncle en I, Spy. Het scherm krijgt zelfs een subtiel zwart kader om de illusie te wekken dat je naar de ouderwetse beeldbuis zit te kijken.
De missiestructuur is origineel bedacht. De speler kan ervoor kiezen om bij de Russen of de Amerikanen te infiltreren. Afhankelijk van het aantal voorwerpen dat je per level kunt vinden en de alarmfase van het land kun je zelf een overweging maken op welke manier je de wereld gaat redden. Door voorwerpen te vinden is het mogelijk om nieuwe wapens vrij te spelen. Niet alleen gedempte of automatische wapens, maar ook een pijltjespistool om tegenstanders te laten slapen. Vooral de pijltjes waarmee tegenstanders aan jouw kant komen vechten waren erg nuttig.
Helaas zit er weinig variatie in de gameplay. Hoewel het spel grotendeels oogt als een platformer is sluipen de enige bezigheid. Het is je doel om zonder al te vaak gedetecteerd te worden een raketlancering te stoppen. Onderweg moeten zoveel mogelijk geheime plannen verzameld worden om het spel uit te spelen. Wanneer de speler te vaak ontdekt wordt zal de lancering beginnen en moet er gehaast worden, hierbij zullen dus minder geheime plannen worden gevonden. Aan welke kant je besluit te infiltreren verandert helemaal niets aan de gameplay en dit maakt alles erg eentonig. Het spel probeert variatie te brengen door op momenten de mogelijkheid te geven om te wisselen naar een 3D-perspectief, maar dit werkt lang niet altijd even goed en gaat op den duur irriteren.
Ook het ontwerp van de levels is erg eentonig. Helaas heeft de keuze aan welke kant van de wereld je infiltreert enkel invloed op de achtergrond. Bij het opstarten van CounterSpy verschijnt een melding dat de levels willekeurig worden gegenereerd en nooit hetzelfde zijn. Hoewel dit in het begin leuk lijkt heeft dit de makers er duidelijk van weerhouden om de verschillende levels een bijzondere structuur te geven. Alles lijkt simpelweg op elkaar. CounterSpy is in ongeveer vier uur uit te spelen en zal ook niet veel langer dan dat leuk blijven.