Doorgaan naar artikel
Dag 22: Een slecht vervolg op een game
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Een opvolger kan veel belovend zijn maar vaak teert hij te veel door op het origineel. Bij deze drie games kwam de redactie van een koude kermis thuis.

Aloys

Mafia 2

Het positief ontvangen Mafia II kon mij persoonlijk een stuk minder bekoren. Acht jaar na het groots en meeslepende verhaal van Mafia: The City of Lost Heaven was het vervolg simpelweg te kort. In het eerste deel duurde het weken om jezelf op te werken van taxichauffeur tot hooggeplaatst lid van de Maffia, maar het tweede deel was al binnen een dag uitgespeeld. 2K Czech hoopte meer geld te verdienen door een deel van de game te schrappen en later als DLC te verkopen. Hopelijk wordt deze fout bij Mafia 3 niet gemaakt. Ere wie ere toekomt, dus hier een trailer van het superieure eerste deel:

Paul

Kilzone 2

Ontwikkelaar Guerrilla Games’s Killzone is afkomstig van Nederlandsche bodem. De eerste editie van Killzone gooide hoge ogen en werd alom geprezen voor het ijzersterke verhaal en de unieke, grauwe sfeer op Vekta. Het vervolg op de PS3 zou magistraal moeten worden. In grafisch opzicht hebben de mannen van Guerrilla dat dan ook volbracht. De thuiswereld van de Helghast, Helghan, is prachtig vormgegeven en speelt weg als één grote cinematic. Het verhaal daarentegen laat (te) veel te wensen over. Het is voorspelbaar, lineair en eindigt met een matige plot twist. Onbegrijpelijk als je de eerste game als leidraad gebruikt, waar de finesse en diepgang vanaf druipt.

Rick

Age of Empires III

Age of Empires en Age of Empires II heb ik helemaal plat gespeeld. Niets was zo indrukwekkend om een heel rijk te zien worden opgebouwd recht voor je neus, dat was alles wat er voor nodig was om uren bezig te zijn. Age of Empires III zou logischerwijs eveneens een succes worden. Al helemaal met de aankondiging van de Nederlanders als speelbaar volk. Wat zat ik ernaast en met mij vele anderen. Er zaten zeker goede elementen in, maar de magie van zijn voorgangers was compleet verdwenen. Age of Empires was van een imperium bouwen naar vooral oorlog voeren gegaan. Het overweldigende gevoel van een volk uit de derrie trekken naar marmeren villa’s was compleet verloren gegaan.