Doorgaan naar artikel
Recensie: Super Smash Bros. for 3DS
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Super Smash Bros. for 3DS is een spel dat de franchise eer aan doet. Er zijn een aantal minpunten, waarbij het echte gevoel en de mindere besturing vooral eruit springen. Aan de andere kant is er wel degelijk genoeg nostalgie voor de echte fans en zorgen de nieuwe modi samen met de bekende vechtmodus voor meer dan genoeg vermaak voor iedereen die onderweg graag een potje wil vechten.

Dat Nintendo een enorm arsenaal aan bekende en geliefde personages heeft is geen geheim. Het bedrijf gebruikt deze dan ook geregeld om games kracht bij te zetten. Natuurlijk was dit het geval eerder dit jaar met Mario Kart, maar met Super Smash Bros. for 3DS is dit nog veel meer. Niet alleen personages uit de Mario-games doen mee, maar ook uit de vele andere games.

Daar ligt dan ook al direct de kracht van de franchise, die al vanaf het eerste moment populair is. Een deel voor de handheld-reeks van Nintendo kon dan ook eigenlijk niet ontbreken, maar heel terecht wilde de uitgever dit niet eerder dan wanneer de kwaliteit ook eer zou doen aan de franchise. Bij de 3DS was dit het geval, zo bedacht het ontwikkelteam.

Toch moet direct toegegeven worden dat Super Smash Bros. for 3DS een stukje magie mist die de console-versie wel heeft. Dat maakt de game niet direct minder, maar de speler die het spel koopt zal dit wel mee moeten nemen. Dit komt voornamelijk door het gebrek aan overzicht dat ontbreekt op het zeer kleine scherm van de 3DS. Zeker wanneer gespeeld wordt op een originele 3DS, een 3DS XL heeft dit uiteraard iets minder.

SSB 3DS

Toch heeft Nintendo er goed aan gedaan de game naar de handheld te brengen. Super Smash Bros. for 3DS voelt verder namelijk helemaal vertrouwd en bekend, zoals we de game kennen. En dat ondanks dat de graphics enigszins zijn aangepast. Deze hebben een meer getekend uiterlijk meegekregen, vermoedelijk vooral omdat zo het enorme verschil qua graphics met de Wii U versie die eind deze maand verschijnt wat kleiner te houden.

Wat Nintendo goed doet de laatste jaren is zorgen voor veel vernieuwing in de games. In dit geval zijn er natuurlijk de nostalgische modi waarin spelers tegen elkaar en tegen de CPU vechten, maar er zijn ook een aantal nieuwe modi waarvan Smash Run het meest opmerkelijk is. Spelers die bekend zijn met de reeks kennen vermoedelijk de modus nog waarin spelers zo snel mogelijk een level door moesten lopen. In dit geval is dat anders. Er is weliswaar een groot level, maar deze is voorzien van verschillende vechters. Door deze vechters te verslaan belandt de speler in het echte eindgevecht. Deze moet gewonnen worden om verder te komen.

De besturing op de 3DS is enigszins wennen. Een handheld voelt nu eenmaal anders dan een controller. Helaas voelt dit echter net iets te vaak als tegenwerkend aan en beïnvloed het oordeel absoluut. Dit zit hem er voornamelijk in dat de controller fijner in de hand ligt en de knoppen voor een vechtgame beter gepositioneerd zijn. Aan de andere kant brengt het wel het voordeel met zich mee, dat wanneer Super Smash Bros. for Wii U verschijnt de speler al gewend is aan de 3DS als extra controller.