Recensie: Lego Batman 3: Beyond Gotham

Al met al zorgt Lego Batman 3: Beyond Gotham voor een leuke, frisse ervaring. Helaas is het spel in essentie niets meer dan een kopie van zijn voorgangers dat vervolgens in een nieuw jasje is gestoken. Als je daar vrede mee hebt, kan je zonder twijfel genieten van dit spel, maar anders is de kans op teleurstelling groot.

Lego Batman 3: Beyond Gotham is een avonturenspel dat zich afspeelt in het DC-universum, bekend van vooral Batman en Superman. Een groot kwaad ontstaat en iedereen werkt samen om deze gevaarlijke tegenstander, Brainiac genaamd, te bestrijden. Tijdens het doorspelen van het verhaal speel je zo’n 150 personages vrij. Deze kan je vervolgens gebruiken om in “play mode” oudere levels met nieuwe personages te bezoeken, voor een vernieuwende ervaring. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: Batman, Robin, Wonderwoman, Superman, de Joker, Lex Luthor, Solomon Grundy en nog veel meer.

lego-batman-3_justiceleague_01

De pluspunten

Zoals we gewend zijn, brengt Lego zijn verhaal op een lichte, grappige manier en mensen die hiervan hielden bij oudere Lego games zullen dat nu ook doen. Over het algemeen vereist het spel weinig van de speler. Zo kan je eigenlijk nooit écht dood gaan en je bestuurt je personage met maar vier knoppen en de joystick. Dit draagt allemaal bij aan de luchtige ervaring van het spel, het is allemaal niet te serieus en als je tien keer achter elkaar in een afgrond loopt, maakt dat ook niet uit.

Nog iets wat we gewend zijn van de Lego-games is het verzamelen van muntjes. Zoals altijd is dat ook in Lego Batman 3 iets wat niet te missen is. Waar je ook komt, muntjes liggen over de hele vloer verspreidt en zodra je een object kapot slaat, komt er nog meer uit. Eigenlijk is dit iets heel simpels, maar het blijft leuk. Vaak blijf je toch proberen om 100% van de munten van een level te verzamelen, aan de ene kant omdat dat zo mooi bij het totaalplaatje staat, maar ook omdat je er nieuwe speelbare personages mee kan kopen.

Vrijwel altijd in het spel, weer iets wat terugkomt van de oudere Lego spellen, kan je wisselen tussen personages, want bijna altijd loopt een poppetje met je mee dat door de computer bestuurd wordt. Dit houdt ook in dat je het hele spel met zijn tweeën kan spelen en eigenlijk zorgt dit voor veel mensen voor de leukste ervaring.

lego-batman-3_legionofdoom_01

De minpunten

Het zal je niet ontgaan zijn, alle pluspunten zijn dingen die in de vorige Lego games ook al aanwezig zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Lego Star Wars: The Video Game. Dit spel is al negen jaar oud en alle zojuist genoemde pluspunten zijn al aanwezig in dit spel. Het punt zijnde dat er weinig vooruitgang is. Lego Batman 3 is voor mij niet meer dan wéér een Lego-spel met precies dezelfde elementen, alleen deze keer weer eens in een Batman-jasje en een klein beetje mooiere graphics. Ja, het spel zal voor een groot fan van de vorige Lego-games nog steeds erg leuk zijn. Mensen die niet overtuigd waren van vorige delen of die meer afwisseling zoeken, moeten helaas iets anders vinden, want daar is hier geen sprake van.

De makers van het spel wilden erg graag het spel simpel houden, door de speler maar vier knoppen te geven om te hoeven gebruiken. Helaas zorgt dit vaak ook voor frustraties. Omdat er maar vier knoppen zijn hebben veel knoppen twee functies, zo heeft soms de knop om dingen af te schieten, ook de taak om iets anders te activeren. Dan moet je precies op het goede plekje staan, want anders schiet je iets af terwijl je eigenlijk een interactie met een object wilde starten. Dit is een relatief klein iets, maar de speelbaarheid van het spel was erop vooruitgegaan als bijvoorbeeld de schouderknoppen ook een functie hadden gehad.

blogger-image--506876301

Wat mij betreft was Lego Batman 3: Beyond Gotham een geweldige kans om eindelijk eens vernieuwing in de Lego-reeks te brengen, helaas dachten de makers van het spel hier anders over en hebben ze voor de makkelijke weg gekozen.