Recensie: The Muppets: Filmavonturen
Michael Aartssen
Michael Aartssen

The Muppets: Filmavonturen is een leuk spel voor kinderen en in mindere mate voor volwassenen geschikt. Alle bekende figuren uit de serie komen terug in hun eigen omgeving. Afgezien van een enkele vastloper en de absurd slecht vertaalde tekst, speelt het spel leuk. De duur van de missies laten nog wat te wensen over, maar de verhalende videodelen maken een hoop goed. Een prima game voor onder de kerstboom.

Digitale techniek beïnvloedt een steeds groter deel van ons leven. Niet alleen wordt er professioneel veel meer technologie gebruikt, ook in ons privéleven zijn elektronische apparaten niet te missen. Kinderen gaan mee in deze ontwikkeling. Er is tegenwoordig niets ongewoons aan een kind van twee jaar oud met een iPad in de hand. Steeds meer gameontwikkelaars spelen in op deze veranderende trend. Zo ook ontwikkelstudio Virtual Toys. Het bedrijf komt met The Muppets: Filmavonturen, PS Vita-game, die sterk gericht is op een jong publiek.

The Muppets: Filmavonturen is een game die anders is opgebouwd dan de meeste avonturengames. In plaats van het tonen van realistische videoscenes, is er gekozen voor een kleurrijk stripboekformat waarbij een Nederlandstalige vertelstem verhalend en vol emotie de boodschap overbrengt. Vaak wordt deze manier van videoanimatie gezien als gebrekkig, maar in deze context werkt het verrassend goed. De speler wordt echt meegenomen in het verhaal en voor kinderen is het goed te volgen. De manier waarop de tekst is ingesproken is uniek en vernieuwend. Door het verhaal geloofwaardig over te brengen biedt het spel een hele nieuwe dimensie aan kinderen.

Muppets

Hoewel de inleidende video’s de kracht van de PS Vita niet geheel benutten, doet de gameplay dit wel. Het spel is grafisch aantrekkelijk en dat is terug te zien in zowel de personages als de wereld eromheen. Daarnaast wordt er slim gebruik gemaakt van de extra functies van de PlayStation Vita. Hendels en panelen worden door de speler bediend met gebruik van beide touchscreens. Deze minigames zijn een leuke en afwisselende manier om kleine puzzels toe te voegen aan de gameplay en de aanraakgevoelige schermen te benutten. Het spel bevat verder een hoge replaywaarde. Door de speler te beperken in de eerste doorloop, en hem te belonen na het voltooien ervan met nieuwe opties, blijft het leuk het level nogmaals te spelen en voor de volledige score te gaan. De game verloopt meestal redelijk soepel, al moet er wel opgemerkt worden dat een crash af en toe voor kan komen.

In de verschillende levels van de game, speel je ieder keer een andere Muppetfilm na. Elk level bevat andere wapens en personages afhankelijk van het gekozen filmavontuur. Opvallend is dat er slechts een aantal levels speelbaar zijn. Daarbij komt dat de verhalen redelijk eenvoudig zijn en de iets meer ervaren speler weinig plezier heeft aan het doorlopen van het spel. Natuurlijk is de speeltijd voor jonge kinderen enigszins langer, maar ook voor die groep zou meer content niet teveel gevraagd zijn. Mogelijk komen er later meer levels beschikbaar in de vorm van downloadbare content.

muppet

De grootste ergernis in The Muppets: Filmavonturen is hoogstwaarschijnlijk de gesproken en ondertitelde tekst tijdens het spelen. Hoe goed de verhalende stem ook is tijdens de tussenscenes, dat weegt niet op tegen de gebrekkige ondertitels en gesproken tekst. Veel woorden zijn lijnrecht uit een buitenlandse taal gekopieerd en zijn vaak nodeloos ingewikkeld. Woorden als ‘hoofddeksel’ passen niet bepaald in het vocabulaire van de meeste kinderen. De taal van herkomst komt ook al snel boven water. In een enkele zin is het woord “moi” namelijk niet eens vertaald. Een volwassene herkent de betekenis van het woord in de context, maar kinderen zullen het Frans nog niet zo goed onder de knie hebben.