Recensie: Captain Toad: Treasure Tracker
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Captain Toad: Treasure Tracker is één van de eerste games van 2015 en tevens het eerste spel met Toad in de hoofdrol. Daarmee krijgt de kleine held eindelijk de eer die het verdient. Het enige minpuntje is de prijs van het spel, die is erg hoog in verhouding met de inhoud van de game.

Sinds Nintendo games uitbrengt zijn er vele helden te vinden in het arsenaal met eigen games. Denk aan Mario, Donkey Kong, Link en Samus. Zelfs verschillende vijanden en hulpjes kregen hun eigen game zoals Wario, Yoshi en Diddy Kong. Toch is er één personage dat Mario altijd trouw is en hem zelfs op de meest moeilijke momenten bijstaat, maar nog nooit de eer heeft gehad die het verdient. Met Captain Toad: Treasure Tracker komt daar verandering in. Toad, de trouwe dienaar van Princes Peach, heeft namelijk met dit spel voor het eerst een eigen game.

Captain Toad: Treasure Tracker is afgeleid van Mario’s laatste console-avontuur, Super Mario 3D World. In verschillende minigames konden de spelers toen al met Toad aan de slag om sterren te verzamelen. Fans van Nintendo en van de game waren zo enthousiast over de minigames dat de eigenaren van Nintendo besloten er een volledig spel van te maken. Volledig doet de game overigens iets te veel eer aan: het bestaat uit iets meer dan 70 levels en kost slechts 40 euro. Twintig euro minder dan de meeste Wii U-games dus en daarmee ook veel minder lange gameplay.

Captain Toad: Treasure Tracker brengt alles wat een gemiddelde Nintendo-gamer zoekt in een game. Vrolijkheid, uitdaging en vertrouwdheid in de vorm van werelden die één voor één uit een Mario-game kunnen komen. Daarnaast voegt de game een nieuw element toe: echte puzzels. Mario had altijd wel een paar levels waarin een soort van gepuzzeld moest worden, maar dit spel bestaat alleen maar uit puzzels.

Captain Toad: Treasure Tracker

Puzzelen is dan ook precies waar de gameplay om draait. Alhoewel gamers de vrijheid hebben direct naar de ster (en dus het einde van het level) te rennen wanneer ze starten. Zijn de diamanten die in het spel verstopt zijn nodig om het spel uit te spelen. Dit is geen moeilijke quest die Nintendo voor de gamers heeft bedacht, maar de puzzels zijn weldegelijk uitdagend. Veel van de diamanten zitten verstopt achter deuren die alleen door een bepaalde route te lopen vrij te spelen zijn bijvoorbeeld. Tevens moeten geregeld vijanden worden omzeilt omdat Toad geen echte vechter is. Dat maakt Captain Toad: Treasure Tracker in combinatie met de vertrouwde elementen dan ook zo leuk.

Toch is 40 euro in mijn ogen net iets te veel en dat is dan ook het enige waar ik punten voor aftrekken. Overigens verwacht ik wel dat Nintendo in de loop van het jaar met een aantal uitbreidingen komt.