Doorgaan naar artikel
Nintendo Switch
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Met nog iets minder dan twee weken te gaan kregen wij afgelopen vrijdag de kans de Nintendo Switch uitgebreid uit te proberen. Verdeeld over zes games hebben we alle modi van de Switch geprobeerd en tevens de verschillende controllers in onze handen gehad. Tijd dus voor een uitgebreide Nintendo Switch preview.

TV-mode

De eerste modus die veel gamers zullen uitproberen, is de TV-mode. Spelend met een van de verschillende controllers krijgen spelers de kans om in maximaal 1080p aan de gang te gaan met bijvoorbeeld The Legend of Zelda. Waar we bij deze game nog niet echt verschil zagen (is origineel ontwikkeld voor de Wii U), zagen we bij bijvoorbeeld Arms en Splatoon wel duidelijk verschil. Het was misschien maar klein, maar de games zien er net iets gelikter uit dan games op de Wii U. Het verschil zat hem echter niet in het beeld op de tv.

Handheld-mode

In handheld-mode was er wel een enorm grafisch verschil met de Wii U. We hebben Splatoon 2, Zelda: Breath of the Wild en Mario Kart 8 Deluxe gespeeld in deze modus. Het beeld ziet er zeer goed en scherp uit, iets wat bij de Wii U altijd twijfelachtig was. Wat ook opvalt is de mobiliteit. Dat wisten we natuurlijk wel, maar om het ook echt te ervaren is nog iets anders. Daarnaast geldt ook nog eens dat het undocken echt heel soepel gaat. Zonder bijna enige moeite haal je de console uit de docking en ga je verder op het kleinere scherm. Wat wel een minpunt is, is de positie van de joystick aan de rechterkant. Zeker wanneer je staat is het met wat grotere handen onhandig vasthouden. Dit viel overigens vooral op bij Splatoon, waar je de rechter joystick veel gebruikt. Bij Mario Kart 8 Deluxe was dit geen probleem.

Tabletop-mode:

Tevens kregen we de kans om Mario Kart 8 en Snipperclips in tabletop-mode te spelen. Bij Snipperclips was dit geen probleem: het beeld is wanneer je een volledig overzicht hebt niet te klein en het is een ideale modus wanneer je de tv niet kunt gebruiken, maar ook niet met de Nintendo Switch in de hand wilt spelen. Bij Mario Kart 8 Deluxe was dit anders. Alhoewel de terugkeer van de Battlemode wel heel leuk is, is het scherm voor twee spelers te klein. Het overzicht waren we geregeld kwijt en dat ben je zonder externe problemen al snel in Mario Kart.

De Joy-Con

Bij verschillende games hebben we de kans gehad de Joy-Con te testen. Iedereen die een Nintendo Switch koopt, krijgt er twee en heeft hiermee standaard twee extra controllers. Waar men bang was dat een enkele controller te klein is, kunnen we dit ontkrachten. Mario Kart 8 Deluxe is zelfs in de chaotische Battlemode goed te spelen met een Joy-Con. Dat bij de ene de joystick op een andere positie zit dan bij de andere, is ook geen probleem. Daarnaast werkt de controller, wanneer deze op een Joy-Con Grip worden geplaatst, echt als een normale controller. Wat we er graag nog even uitlichten is HD-Rumble. Alleen bij 1,2,Switch Count Balls hebben we dicht kunnen proberen, maar we kunnen wel zeggen dat het echt realistisch voelde alsof er knikkers door de controller rolden en tegen de zijkant aan kwamen. Of dit ook voor grotere games van meerwaarde gaat zijn, weten we nog niet.

De pro-controller

Als laatste willen we er graag nog even de pro-controller uitlichten. Deze hebben we gebruikt bij Splatoon. Een controller die echt heel fijn in de hand ligt en tevens ook voorzien is van een gyrosensor. Daardoor heeft deze ook in spellen als Splatoon een echte meerwaarde.

Of de console het echt gaat maken weten we pas vanaf 3 maart en eigenlijk zal vooral de tijd het leren, maar er zijn qua hardware veel voordelen en vernieuwingen die de huidige consoles niet hebben, maar ook wat kleine minpunten. De games zullen echter pas later het succes gaan bepalen.