Game of Thrones seizoen 5
NWTV-redactie
NWTV-redactie

Game of Thrones seizoen 5 was in alles zeer sterk en kan dan ook niet anders dan met vijf sterren beoordeeld worden. Wil jij dit vijfde seizoen bestellen en de perfecte voorbereiding doen op seizoen 6, dan kan dat trouwens hier.

Het zesde seizoen van Game of Thrones staat voor de deur en daarom is het tijd om nog één keer terug te blikken op Game of Thrones seizoen 5. Dat doen we dan ook in deze recensie, die ter eren van de bluray-release speciaal voor jullie hier hebben geplaatst. Wil je dit vijfde seizoen kopen, dan kan dat trouwens hier.

In de eerste helft van het seizoen kregen we al veel voor onze kiezen, maar de tweede helft spande toch echt de kroon. We konden genieten van een ongelooflijke hoeveelheid gebeurtenissen en we konden huiveren door het verlies van een aantal belangrijke personages.

Game of Thrones seizoen 5

Wat te denken van het krankzinnige gevecht tussen de Wildlings en de White Walkers in Hardhome. Deze achtste aflevering heeft nog altijd een 9,9 op IMDb, en terecht. De commandant van de Night’s Watch Jon Snow (Kit Harington) reist af naar Hardhome om daar de duizenden Wildlings toe te spreken en ze te overtuigen om, samen met de Nights Watch, tegen de White Walkers te vechten. Dit gevecht blijkt echter eerder te komen dan gedacht. Plotseling komt er een vlaag van kou over Hardhome en deze kou slokte meer dan de helft van de Wildlings op, om vervolgens in White Walkers te veranderen. Zo ontstaat er een hels gevecht van 20 minuten, waarin het lijkt alsof je hart stilstaat. De zombie-achtige wezens zijn ontzettend snel en fanatiek, waardoor het lastig is om tegen ze te vechten. De poging van Jon Snow om de “Dragonglass”, een materiaal waarvan is gebleken dat het White Walkers doodt, te pakken, resulteert in een conflict met een van de leiders van de White Walkers. Ze lijken onverslaanbaar, maar het zwaard van Jon Snow, gemaakt van Valyrian Steel (het sterkste metaal van deze fantasiewereld) blijkt eveneens resistent te zijn tegen de kracht van de White Walkers en Jon vermoordt hem met gemak. De sterkste scène van deze aflevering vindt plaats aan het eind: wanneer er zoveel mogelijk Wildlings zijn gered en in de boten zijn gevlucht,  stapt de koning van de White Walkers naar voren. Met een simpel handgebaar van de koning staan de duizenden gesneuvelde mensen op, stuk voor stuk getransformeerd tot een White Walker: dit leger lijkt onverslaanbaar.

Game of Thrones seizoen 5

Het verhaal van Jon Snow komt echter tot een onverwacht en bruut einde: De Wildlings en de Night’s Watch zijn al eeuwenlang gezworen vijanden en Jon Snow die met een groep Wildlings vrede sluit, wordt daarom gezien als verrader. Middels een list wordt Jon Snow naar een afgezonderde plek gelokt en daar wordt hij neergestoken. In een scène dat regelrecht op het tragische einde van Julius Caesar lijkt (inclusief het “ook gij, Brutus?”-moment toen een vriend van Jon Snow hem neerstak), zien we Jon Snow langzaam sterven. Is dit werkelijk het einde van Jon Snow, een van de populairste personages uit de serie? Of heeft de heks Melisandre (Carice van Houten), die inmiddels naar The Wall is afgereisd na een mislukt avontuur met Stannis Baratheon (die in de laatste aflevering vermoord wordt na een kansloze nederlaag tegen het leger van House Bolton)  nog een trucje achter de hand? Vaste kijkers weten echter al lang: geen enkel personage is veilig in Game of Thrones, wat deze serie zo enorm goed maakt.

Dan die andere interessante verhaallijn: die van Tyrion Lannister (Peter Dinklage) en Daenerys Targaryen (Emilia Clarke). Door de ontmoeting van deze personages smelten er meerdere verhalen en werelden samen (de tagline van dit seizoen was immers: “Worlds Will Collide”). Daenerys heeft besloten om Tyrion niet te vermoorden, maar om hem als adviseur te gebruiken. De man die hem naar Daenerys bracht, Jorah Mormont, wordt echter nog steeds als verrader door Daenerys gezien en nadat hij door haar voor de tweede keer verbannen is uit de stad Meereen, besluit hij zich op te geven voor de gladiatorengevechten. Tijdens deze gevechten in het Colosseum van de stad, vindt er plotseling een hinderlaag plaats door de vijand die het hele seizoen al een doorn in het oog van Daenerys was: de “Sons of the Harpy”. Honderden mannen met gouden maskers doemen op uit het publiek en vermoorden iedereen. Het gezelschap van Daenerys, waaronder Daario Naharis (Michiel Huisman) probeert te vluchten, maar wordt uiteindelijk omsingeld door de Harpies. Het lijkt een kansloze situatie en de dood lijkt nabij, totdat het geheime wapen van Daenerys uit de lucht kwam vallen (letterlijk): een van haar draken, Drogon, schiet hen te hulp en roostert de overgebleven Haripes. De komst van Drogon zorgt eveneens voor een van de beste scènes van de serie: Daenerys die op de rug klimt van Drogon en vervolgens weg vliegt. Een geweldig schouwspel, waar zowel de personages in de serie als het publiek met open mond naar keken. Het seizoen eindigt met Daenerys en Drogon die ver weg van de bewoonde wereld af zijn, wanneer Daenerys plots in aanraking komt met een bekende groep mensen: de Dothraki, waar zij ooit met een huwelijk met Khal Drogo aan verbonden was. Een krachtige bondgenoot of loopt deze hereniging niet zoals ze hoopt?

Een verhaallijn waar eerder op NWTV nog geen aandacht aan is geschonken, maar wel interessant is, is de verhaallijn in King’s Landing. Tommen Baratheon (Dean-Charles Chapman), het broertje van Joffrey, is inmiddels koning, maar is geen goede leider. Hierdoor kan de fanatieke religieuze groep “The Faith” de macht in de stad grijpen. Alles wat de god in de wereld van Game of Thrones verboden heeft (waaronder incest en homoseksualiteit) wordt nu hardhandig gestraft door deze groep. Door deze regels zijn de broer van koningin Margaery (wegens homoseksualiteit), koningin Margaery zelf (wegens het liegen over de homoseksualiteit van haar broer) en, misschien nog wel het meest verrassend, Cersei Lannister (wegens incest) in gevangenschap genomen. Met name Cersei (Lena Heady) peinst er niet over om haar incest (met haar broer Jaime) te bekennen, maar uiteindelijk breekt ze toch. Ze bekent (gedeeltelijk) en door deze bekentenis bevat de finale van het vijfde seizoen een pijnlijke, maar sterke scène. Hierin wordt Cersei tot op het bot vernederd, doordat ze naakt door de stad heen moet lopen, terwijl ze aan alle kanten door het volk uitgescholden wordt. De ooit zo machtige Cersei Lannister: vernederd, gebroken, machteloos. Ze laat het hier vast niet bij zitten en ze zal er alles aan doen om wraak te nemen tegen The Faith.

Een van de andere verhaallijnen die de revue heeft gepasseerd in dit seizoen is die van Arya Stark (Maisie Williams), die nog altijd bij de Faceless man Jaqen H’ghar zit. Ze leert van hem de fijne kneepjes om “niemand” te zijn. Het lijkt goed te gaan, totdat Meryn Trant, die op  Arya’s “death list” staat, in Braavos verschijnt. Door middel van het lenen van een gezicht uit de “hall of faces”, slaagt ze erin om hem te vermoorden, terwijl Jaqen dit absoluut niet wilde. Het seizoen eindigt met Arya die, naar het schijnt, langzaam blind raakt, om zo te boeten voor haar ongehoorzaamheid. De reis van Jaime Lannister (Nikolaj Coster-Waldau) naar Dorne om haar nicht (die eigenlijk zijn dochter is vanwege de incest met Cersei) Myrcella op te halen is minder goed uitgewerkt: slechts sporadisch kwam dit verhaal aan bod en het werd tot aan de laatste aflevering nooit spannend. In de laatste aflevering zien we echter dat Myrcella plotseling uit haar neus bloedt en waarschijnlijk sterft, waarna we te zien krijgen dat ze is vergiftigd door Ellaria Sand, de weduwe van de in het vorig seizoen gestorven Oberyn Martell. Dit is waarschijnlijk een wraakactie geweest vanwege de brute moord op haar man. De laatste verhaallijn is die van Sansa Stark, die weer terug in Winterfell is na haar huwelijk met Ramsey Bolton. Zoals in de impressie van de eerste afleveringen al is beschreven, is Ramsey geen lieverdje en Sansa probeert uit alle macht te ontsnappen. Ze vraagt hierbij de hulp van de gehersenspoelde Reek (oftewel Theon Greyjoy). Hoe meer Sansa op hem inspreekt, hoe meer de oude Theon lijkt terug te komen en in de laatste aflevering helpt hij Sansa zelfs te ontsnappen. Er is dus wederom enorm veel gebeurd: eigenlijk te veel om op te noemen.

Game of Thrones seizoen 5

Een recensie schrijven over een seizoen van Game of Thrones is, zoals je ziet, niet makkelijk en ook niet zomaar gebeurd. Er gebeurt zo ontzettend veel wat van belang is. Maar uiteindelijk durf ik te zeggen dat dit het beste seizoen van de serie ooit is, mede vanwege de ongelooflijke plotwendingen en de spectaculaire scènes. De personages zijn sterk als altijd, het narratief is revolutionair (wie durft het immers aan om de populairste personages van de serie te vermoorden?) en de visuele effecten worden met het seizoen mooier. De boeken van George R.R. Martin zijn inmiddels op, wat inhoudt dat iedereen even weinig weet over het volgende seizoen. Iedereen kan zijn hart vast gaan houden voor dat seizoen, want de makers willen dit ijzersterke seizoen vast en zeker overtreffen.