The Newsroom seizoen 3
Bob Brinkman
Bob Brinkman

Een goede serie die je meer leert van de werking van de journalistiek. De fictieve nieuwszender komt zeer dichtbij de werkelijk op het gebied van werking en omgaan met dillema's. Dit geeft de serie een mooie noodzaak. Soms zijn sommige scenario's ongeloofwaardig en een beetje 'Amerikaans', maar desondanks is de serie (mede door de acteurs) vermakelijk om naar te kijken.

Afgelopen juni verscheen het derde en laatste seizoen van de HBO-serie The Newsroom op DVD. Er zou dus gezegd kunnen worden dat het te laat is voor een recensie over deze laatste DVD-box, maar niets blijkt minder waar te zijn. De serie is van deze tijd en dealt met conflicten waar de hedendaagse journalistiek nog steeds mee dealt: burgerjournalistiek, hoe om te gaan met anonieme bronnen, snelheid vs. betrouwbaarheid, etcetera. Dit maakt de serie relevant om nu nog te kijken, volgend jaar weer en waarschijnlijk over vijf jaar nog. Als kijker steek je hierdoor wat meer mediawijsheid op; hoe The Newsroom omgaat met bepaalde journalistieke dilemma’s, komt soms vrij dicht bij de werkelijkheid.

In het laatste seizoen van The Newsroom gaat de bekende crew van het fictieve programma News Night de strijd aan om de rechten over hun moederbedrijf ACN (Atlantic Cable News) te houden, die in handen dreigt te vallen van de commercie. Daarnaast speelt ook nog anonieme bron die – à la Edward Snowden – geheimen documenten lekt aan News Night, waardoor zij in aanraking komen te staan met de overheid. Terwijl de crew het werk, naast deze belemmeringen, goed probeert te doen is er ook de snelheid van de burgers. Een tweet is sneller bij de mensen dan een nieuwsuitzending. Welke tweet is betrouwbaar en welke niet? De journalistiek wordt steeds vaker afgetroefd.

Jeff Daniels (Dumb and Dumber (To)) zit wederom in de stoel van nieuwslezer Will McAvoy, die in eerdere seizoenen bekend stond als vreselijke, narcistische man met wie het onmogelijk was mee samen te werken. Het is mooi om te zien hoe de rol zich afgelopen seizoenen heeft ontwikkeld. McAvoy is aardiger, collega-vriendelijker en it suits him. Het was saai geweest als het wederom de arrogante presentator was geweest die de namen van zijn staff niet onthoudt. De geleidelijke transformatie maakt het karakter interessanter, dimensionaler en Jeff Daniels een beter acteur dan hij al was.

Zitten er ook minpunten aan de serie? Ja. Het draait allemaal om News Night van ACN. Logisch, het is het hoofdonderwerp van de serie, maar dit maakt enkele scenario’s ongeloofwaardig. Bijvoorbeeld: waarom stuurt de anonieme bron tienduizend staatsgeheime artikelen naar een op drie na best bekeken nieuwsprogramma? Waarom stuurt de bron deze niet naar het netwerk met het meeste publiek? Een andere vraag die kan blijven knagen; waarom is News Night het enige programma van ACN wat iets tegen de overname doet? ACN heeft meerdere nieuwsprogramma’s die zij uitzenden die er ook gemoeid mee zijn. Waarom doen zij niets? Dit soort oneffenheden maken de serie erg ‘Amerikaans’ en soms toch een beetje ongeloofwaardig.

Als je die prangende vragen makkelijk kan later varen, heb je zes uur kijkplezier. Door de eerdere twee seizoenen leef je makkelijk mee met de hoofdpersonages. Het droog houden is daardoor soms een beetje lastig. De serie is de moeite waard om te kijken, zeker als je een affectie hebt met nieuws en media, want deze show leert je nog eens wat over het tot stand laten komen van een nieuwsuitzending. En dat allemaal op een zeer vermakelijke manier.