The Revenant
Wiesje Hillen
Wiesje Hillen

Wat een heerlijk begin van 2016 met zo’n fantastische film. The Revenant is een adembenemende westernthriller, geïnspireerd op het zware leven van een Amerikaanse pelsjager uit 1823. Een heftig avontuur dat door de filmmakers tot in de puntjes is uitgewerkt. Leonardo DiCaprio levert een prachtige acteerprestatie, de cinematografie is subliem en het is een aangrijpend verhaal. Een film die iedereen gezien moet hebben.

Het verhaal is gebaseerd op het boek The Revenant: a Novel of Revenge van Micheal Punke uit 2003. Dit boek is op een prachtige manier verfilmd. Niet voor niets is het de koploper met het aantal Oscarnominaties van 2016. De film over liefde, familie, wraak en de kracht van de menselijke geest is onder andere genomineerd voor; Beste Film, Beste Regisseur (Alejandro González Iñárritu), Beste Mannelijke Bijrol (Tom Hardy), Beste Cinematografie (Emmanuel Lubezki) en niet te vergeten Beste Acteur (Leonardo DiCaprio). De grote vraag is dan ook: gaat Leo eindelijk met het felbegeerde beeldje naar huis? Zullen wij op 28 februari voor het eerst zijn Oscartoespraak mogen aanschouwen?

De Mexicaanse regisseur Iñárritu (Babel, 21 Grams) maakt ook een grote kans om wederom naar huis te gaan met een Oscar. Vorig jaar won hij deze voor de Beste Film en Beste Regie met de film Birdman. Hij zou een record verbreken als hij voor de tweede keer op rij deze Oscars mee naar huis neemt. Zowel Birdman als The Revenant maakte hij samen met cinematograaf Emmanuel Lubezki (Gravity). Een gouden duo zou je aan de hand van de eindresultaten zeggen.

the_revenant_56156256_st_3_s-high

The Revenant sleept je ruim twee en een half uur mee in de epische tocht van Hugh Glass (Leonardo DiCaprio, The Great Gatsby). Tijdens een expeditie in de Amerikaanse wildernis wordt de pelsjager aangevallen door een grizzlybeer. Een bloedstollend gevecht, waarna hij door zijn gezelschap voor dood wordt achtergelaten. Hierna wil Hugh nog maar één ding: wraak nemen op John Fitzgerald (Tom Hardy, Locke), een vertrouweling die hem op zijn sterfbed heeft verraden. Gedreven door zijn wil om te leven en de liefde voor zijn familie gaat Glass zijn overlevingstocht aan. In dit avontuur tijdens een strenge winter krijgt Hugh te maken met extreme tegenslagen.

De cinematografie springt er echt uit. De landschappen zijn prachtig weergegeven en het filmwerk was magistraal. Lubezki heeft alles tot in de puntjes uitgewerkt. Met bijvoorbeeld mooie close shots van bevroren blaadjes en het beslaan van de lens door de adem van Leo. Leo speelt in The Revenant een bijzondere rol. Tijdens het gevecht met de grizzlybeer raakt de heldhaftige Hugh gewond aan zijn keel. Hij kan nauwelijks meer praten na deze aanval. Hierdoor heeft DiCaprio relatief weinig tekst. Het acteerwerk zit hem dus voor een groot deel in zijn gelaatsuitdrukkingen. Met weinig woorden weet Leonardo de kijker aan hem te binden. De hele film weet hij op een bijzondere manier wilskracht uit te drukken met zijn ogen. Er zijn vele passages waarbij je als kijker met zweethanden en met een dichtgeknepen oog toe zit te kijken. Als Leonardo DiCaprio dit jaar niet met een prijs naar huis gaat, dan weet ik niet hoe hij dit ooit wel moet gaan winnen.

the_revenant_56156256_st_2_s-high

Uit alle lovende woorden die overal te lezen en horen zijn komt natuurlijk de vraag: waren er dan geen minpunten? Helaas, er was wel een klein minpuntje. Het grootste deel van de speelduur is Hugh Glass bezig met zijn wraak op John Fitzgerald. Deze weg is mooi, maar enigszins langdradig. Dit voelt zo omdat de reis erg lang duurt en je als kijker eigenlijk al weet hoe de film gaat aflopen.

Gelukkig gebeurt er genoeg tijdens de lange tocht van Hugh Glass en blijft de film daarom wel spannend. Het grootste deel van de film zit je met open mond op het puntje van je stoel te kijken. Dat de film enigszins langdradig is, vergeet je aan het einde helemaal.