Recensie: Diablo III voor de consoles
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De consoleversie is qua omgeving en opdrachten exact hetzelfde als op de PC. De mogelijkheid om met vrienden op één scherm tegelijkertijd te spelen, is een pluspunt. Het gemis van het veilinghuis wordt goed opgevangen, doordat er in het spel zelf meer zeldzame items zijn. Diablo III bevat goede gameplay en het samenspelen bij en met vrienden is een leuke toevoeging.

In mei 2012 verscheen het langverwachte Diablo III op de PC en Mac. Consolegebruikers die deze game graag wilden spelen moesten dit op een computer doen. Uiteindelijk is Diablo III ruim een jaar later uitgebracht op de consoles. Speelt de consoleversie hetzelfde of beter dan de PC- en Mac-versie?

In een eerdere recensie op NieuwerwetsTV is de PC-versie onder de loep genomen. Het oordeel was ‘Geweldig’, maar niet iedereen deelde die mening. Een RPG speelt op een PC vaak wat gemakkelijker, simpelweg omdat er meer toetscombinaties aanwezig zijn op een toetsenbord in combinatie met een muis. Blizzard heeft aangegeven dat Diablo III goed te spelen is met een controller en gelukkig is deze belofte ingelost. Op de controller zijn voldoende knoppen aanwezig om alle acties te kunnen aansturen. Het spelen van Diablo III wordt een stuk aangenamer wanneer er vanaf een luie bank wordt gespeeld.

Console versus PC

De consoleversie is bijna gelijk aan de oorspronkelijke PC-versie. Er zijn enkel wat aanpassingen gemaakt om de game beter weer te geven op de console. Het grootste verschil is dat de consoleversie in tegenstelling tot de PC-versie offline speelbaar is. Op de PC, dient de gamer altijd verbonden te zijn met internet om te kunnen spelen. Bij de consoleversie is dit niet noodzakelijk.

Op de PC is een “Auction House” aanwezig, een veilinghuis waar gamers in het spel met het verdiende goud onder andere wapens en kleding kunnen kopen. Doordat de consoleversie ook offline te spelen is, vervalt deze functie. De items in het veilinghuis worden van andere gebruikers gekocht. Voor velen is dit een groot gemis, omdat de gamer hiermee een goed wapen kon kopen waarmee zijn karakter veel sterker werd. [Desalniettemin gaat het Auction House verdwijnen, red] Ter compensatie heeft Blizzard de items die bij gevechten op te pakken zijn, verbeterd. Tevens zijn er meer zeldzame voorwerpen te krijgen zodat de gamers hun personages toch sterker kunnen maken.

[one_half]diablo3_3[/one_half][one_half_last]diablo3_2[/one_half_last]

Karakters en upgrades

De Barbarian, Demon Hunter, Monk, Witch Doctor en Wizard zijn de verschillende speelbare personages. Blizzard heeft ervoor gezorgd dat het spelen met elk van deze personages een unieke ervaring is. Het spelen met de brute Barbarian is vooral kort op de vijand en vecht voornamelijk met een grote bijl of ander wapen. Een Demon Hunter daarentegen is op zijn best op een veilige afstand met een kruisboog en kan ook veel minder klappen incasseren dan de Barbarian. De Witch Doctor verslaat de vijanden door de krachten van de natuur te manipuleren. De personages die het gevecht dichtbij de vijand zoeken zijn op de consoleversie beter te besturen dan de lange afstand personages, simpelweg doordat het besturen via de muis nauwkeuriger is dan een controller.

[one_half]diablo3_1[/one_half][one_half_last]diablo3_4[/one_half_last]

Speel met je vrienden

Gamers die Diablo III op de console spelen kunnen ook met vrienden thuis op de bank spelen. Er zijn enkel meerdere controllers nodig; ze kunnen hun eigen saves laden. Het mooie van dit systeem is dat de complete groep op een volledig scherm kan gamen in plaats van dat het scherm is verdeeld in vier kleine vakjes. De personages worden verdeeld over de hoeken van het scherm, waarin hun eigen levensbalk en aanvallen te zien zijn. Het gamen wordt hiermee een stuk gezelliger en de moeilijkheidsgraad wordt aangepast, omdat er nu meerdere spelers het in een groep opnemen tegen het kwaad.