Doorgaan naar artikel
OpenRA – Command & Conquer: Red Alert
Pim van den Berg
Pim van den Berg
Profiel

Men is de RTS-klassieker Command & Conquer: Red Alert niet vergeten. Al is het origineel uit 1996 gratis online te verkrijgen, speelt het spel niet al te best meer. Rozen verwelken, schepen vergaan. Het onafhankelijke mod-project OpenRA heeft Red Alert daarom opgepoetst, uitgebreid en speelbaar gemaakt op Windows, OS X en Linux. OpenRA voegt extra functies en eenheden toe aan het origineel, waardoor Red Alert mee kan draaien met de hippe, blitse jongens en meisjes van nu.

'Klassieker'

Red alert was tof, want…

Ik geef Red Alert makkelijk de titel ‘klassieker’, maar tegenwoordig speelt het niet zo lekker als je denkt. De ouwe reus moet het vooral hebben van goede herinneringen. Inmiddels essentiële en vanzelfsprekende functies in besturing en balans, zoals attack-move en productiewachtrijen, ontbraken aan het toenmalig perfecte staaltje RTS-werk. Wat Red Alert wél goed deed was het uitbuiten van een alternatief Koude Oorlog-scenario (Einstein gaat terug in de tijd om in 1924 Hitler om zeep te helpen), met als gevolg genadeloze tankgevechten in de sneeuw tussen Sovjets en het geallieerde Westen, tesla coils die waakhonden van een afstand elektrocuteren en de ‘Hell March‘. Dit alles werd verteld door middel van korte B-filmpjes waarin acteurs fictieve en historische personages met zo’n dikke knipoog belichamen dat het moeilijk is te bevatten hoe stoffig we zijn geworden met bijvoorbeeld het hyperserieuze Company of Heroes 2.

OpenRA 4

Red Alert houdt tegenwoordig niet meer zo goed stand. Het duurt even om door de ouderwetse kolommen van de interface te navigeren. Tanks, infanterie, schepen en vliegtuigen staan door elkaar heen, afhankelijk van de volgorde waarin ze gebouwd zijn. Het was maar mogelijk om één eenheid van dezelfde categorie tegelijk te bouwen, dus was je genoodzaakt om als een havik op het icoontje van de Grenadier te klikken bij het schallen van de “Training… Unit Ready”-boodschap, tot de ergernis van onze ouders. En de economie in multiplayer was erbarmelijk. Meestal was er in een level net genoeg erts te vinden om een basis te bouwen en een schappelijk legertje van de lopende band af te laten rollen, maar daar bleef het bij. Liep je stuk op de verdediging van de vijand, dan was het inpakken. Op hoger niveau bleef het spel beperkt tot een zo’n snel mogelijke aanval met tanks – infanterie was nagenoeg waardeloos. Bovendien speelde iedereen met verstand de Sovjets, omdat zij over de machtigste tanks beschikken.

OpenRA brengt daar verandering in met een aantal gedurfde aanpassingen. Sommigen zijn minder ingrijpend dan andere, maar allemaal zijn ze raak. Zo wordt erts minder snel kaalgeoogst en groeit het sneller terug, waardoor de economie van alle spelers langer stand houdt. Jaknikkers, die elke zoveel seconden een klein geldbedrag voor de speler opleveren, zijn ook over een aantal levels verspreid, en bieden een onuitputtelijke bron van inkomen. Tevens krijgt een speler nu geld door eenheden en gebouwen van de vijand te verwoesten. Deze stimulansmaatregelen belonen een agressieve speelstijl, omdat risico’s (zoals het verliezen van je hele leger) beter ondervangen worden. De interface is net als in Red Alert 2 en 3 in tabbladen ingedeeld, gesorteerd op type. Met de hogere resolutie is het makkelijker om meer op het scherm weer te geven, en is een overzicht van je te bouwen eenheden een eitje. De beste toevoeging is nog wel de productiewachtrijen. Een ijverige speler kan nu de productie van minstens 252 tanks bestellen (verder heb ik niet geklikt) en ondertussen iets leuks gaan doen. Gevechten zijn toegankelijker gemaakt met de toevoeging van attack-move, waardoor er tijd vrijkomt voor het beheren van je geld en legergrootte.

De meest opmerkelijke aanpassing is de toevoeging van een aantal nieuwe eenheden. De Geallieerden hebben extra helikopters en ondersteunende infanterie en de Russen hebben bijvoorbeeld een scherpschutter en een Flak Tank gekregen om met infanterie af te rekenen. Dat is nodig, want hoewel Red Alert altijd een tankspel was, is de effectiviteit van infanterie een stuk opgeschroefd. Niet alleen is infanterie oprecht dodelijk, maar siert het de veelzijdigheid aan eenheden. Kleine grafische updates, zoals de hogere resolutie, nieuwe wapeneffecten en details als tankwrakken, maken het spel ook wat aangenamer om naar te kijken.

“Maar Pim!” hoor ik je al zeggen, “aan een meesterwerk als Red Alert mag je niet tornen! Het spel is een klassieker met een reden!” Doe de groeten aan ’97, want Red Alert kon toch niet meedingen met spellen van nu. OpenRA heeft het mogelijk gemaakt om wederom te spelen op nieuwe besturingssystemen en de geweldige sfeer is intact gebleven. De nieuwe levels, eenheden en een modern matchmaking-systeem hebben de multiplayer weer op de kaart gezet. Het beste van al: OpenRA is gratis en legaal.

Download OpenRA hier.

Ps. De Mod bevat ook de oudere Westwood-spellen Dune 2000 en de oorspronkelijke Command & Conquer, die later de titel Tiberian Dawn kreeg. Beide zijn opgepoetst en evengoed speelbaar gemaakt, maar het is Red Alert dat uitblinkt.