Recensie: Forza Horizon 2
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Het eerste deel uit de Forza Horizon-reeks zag er goed verzorgd uit en speelde lekker weg. Bij het tweede deel komen deze aspecten nog meer naar voren. De game is nu ook voor de Xbox One uitgebracht, waarop gewoonweg meer mogelijk was voor de ontwikkelaars. Alles ziet er prachtig uit en is tot in de kleinste details uitgewerkt. Naast de visuele explosie die op je afkomt, zijn er veel auto's beschikbaar; zowel jonge als oude modellen. De multiplayer-modus zorgt ervoor dat je ook genoeg te doen hebt met je vrienden.

Met Forza Horizon sloeg de ontwikkelstudio van Microsoft een andere richting in. In de Forza Motorsport-reeks was de gamer gebonden aan het circuit, terwijl in Forza Horizon gescheurd kan worden in elke denkbare richting. Forza Horizon sloeg goed aan bij de racende gamers en nu, bijna twee jaar later, is het tijd voor het tweede deel.

Eindelijk is het weer zover, het Horizon-festival is weer van start gegaan, wat garant staat voor flink feesten en scheuren in dikke bakken. Dit jaar vindt het evenement plaats in Zuid-Europa, in Frankrijk en Italië om precies te zijn. Deze landen hebben mooie landschappen met flinke bergen en zo hier en daar een wijngaard tussen de wegen door. De gamer zal door bekende gebieden racen, maar ook langs bergen, meren en smalle dorpswegen. Daarnaast is Horizon 2 tot wel drie keer zo groot dan zijn voorganger, waardoor het de game meer kan bieden in zowel auto’s, gebieden, afstanden en evenementen.

BMW Z4, Chevrolet Camaro of Toyota Supra

Genoeg keuze

Wanneer Forza Horizon 2 start, bevindt je je in een knalgele Lamborghini op weg naar het Horizon Festival. Eenmaal aangekomen dien je een auto te kiezen waarmee je kunt gaan racen en je omhoog kunt werken. De keuze kan worden gemaakt uit een BMW Z4, Chevrolet Camaro of Toyota Supra. Het zijn allemaal auto’s uit dezelfde klasse, maar toch rijd elke auto anders. Om jezelf koning van het Horizon Festival te mogen noemen dien je maar liefst vijftien kampioenschappen te winnen. Dit lijk misschien veel, maar in vergelijking tot hoeveel races er mogelijk zijn, valt dit reuze mee. Ze hebben er goed aan gedaan om het “einde” niet aan het eind van de game te plaatsen, dus wanneer alle races voltooid zijn. Dit neemt niet weg dat degene die Horizon kampioen wil worden behoorlijk wat races moet rijden en daarbij ook nog de races moet winnen. Elk stadje heeft een eigen kampioenschap waarbij de racer na vier evenementen bovenaan moet eindigen om te winnen en door te mogen gaan naar de volgende stad.

Coureurs die nog even door willen gaan, kunnen ook de overige opdrachten uitvoeren zoals geflitst worden bij een bepaalde snelheid of borden vernielen. Door races te winnen verdien je credits, een virtueel betaalmiddel waarmee je bijvoorbeeld je auto kunt opwaarderen of een compleet nieuwe auto kunt kopen. Dit systeem zorgt ervoor dat de spelers vaak extra races en opdrachten willen uitvoeren om meer credits te winnen, zodat ze hun favoriete auto kunnen kopen en naar wens kunnen aanpassen. Daarnaast krijgt de speler ervaringspunten wanneer hij races wint, stunts uithaalt, handrembochten maakt en nog veel meer. Bij een voldoende aantal ervaringspunten zal de speler in level stijgen. Hij wordt een meer ervaren coureur en kan zelfs ‘perks’ gebruiken. Deze perks zijn extra’s die je kunnen helpen tijdens het racen, maar hebben verder geen grote invloed op andere spelers. Hier is goed over nagedacht, zodat een speler van een hoger niveau (dus met meer perks) niet per direct meer voordelen heeft dan een speler van lager niveau. Daarnaast kan een speler extra credits verdienen door het geluksrad te gebruiken. Wanneer een nieuw level wordt bereikt, mag je een draai aan het rad geven. Hierbij kunnen extra credits worden verdient en zelfs complete auto’s. Hiermee kun je je garage snel uitbreiden.

forza-horizon-1 Forza_Horizon_2

Racen

Waar je maar wil

In Forza Horizon is het mogelijk om overal te racen, maar dan ook echt overal. Heis bijvoorbeeld mogelijk om met een oldtimer te scheuren door de binnenwegen van een pittoresk dorpje en elke zijweg in te rijden die je maar wilt. Het komt overigens ook regelmatig voor dat je met je dure bolide tijdens een wedstrijd door een veld scheurt vol met olijfbomen, omdat de route nou eenmaal zo is uitgestippeld of omdat je een stukje wilt afsnijden. Dit is één van de grote verschillen ten opzichte van bijvoorbeeld Forza Motorsport, waarbij je op een vast circuit rijdt. Deze vorm van vrijheid wordt goed benut door ervoor te zorgen dat de spelers naar verschillende evenementen en opdrachten moet rijden. Dit kan netjes over de verharde wegen volgens de GPS, maar kan ook dwars door een weiland met je vierwiel aangedreven rallybak. Door deze vrije vorm van racen, wordt er een bredere doelgroep aangesproken. De autofanaten die het echt om het racen te doen is zullen eerder uitwijken naar een realistischere game als Forza Motorsport. De gamers die ervan houden om wat rond te scheuren in dure auto’s met een feestende sfeer, zullen zich meer kunnen vinden in Forza Horizon. Er zijn zo’n 200 auto’s beschikbaar in de game en die lopen uiteen van oldtimers tot SUV’s en van rallywagens tot racewagens, kortom voor ieder wat wils.

forza horizon 3

Multiplayer

Een nieuwe ervaring

Online spelen wordt in steeds meer games toegepast, zo ook in Forza Horizon 2. Het spelen tegen en met andere mensen online is goed ontwikkeld in de game. Door een menu-knop op je controller kun je snel overstappen naar een online sessie waarbij je in een wereld rondrijdt met auto’s bestuurd door echte personen. Door middel van Drivatar (al bekend uit Forza Motorsport 5) zullen auto’s worden weergegeven met een naam van een “echte” speler. De Drivatar is een verzameling van informatie zoals rijstijlen van spelers welke worden gebruikt in de races die jij rijdt. Zo rijdt je dus niet tegen de computer, maar tegen computer gestuurde tegenstanders waarbij de rijstijl van echte spelers gebruikt wordt. Door deze goed ontwikkelde functie is het ook mogelijk om te racen tegen je rivaal. Win extra credits door je rivaal te verslaan in een race die je zojuist hebt gereden. Naast de gewone races zijn er ook multiplayer spellen die gespeeld kunnen worden op een vaste locatie. De speltypes hebben wat weg van tikkertje. In King dien je zo lang mogelijk rond te rijden met een kroon boven je auto zonder dat je wordt geraakt door een tegenstander. In Infected moet je juist proberen om andere te raken om ze te infecteren. Deze online spelletjes zijn leuk voor even, omdat ze gewoonweg niet zo diepgaand zijn. Je zult je weer gauw bevinden in de feestende massa op het Horizon Festival

Sfeer, omgeving en belevingen

Tot in detail uitgewerkt

Al vanaf de eerste minuut wordt je weggeblazen door sfeermakende muziek, mooie omgevingen en blitse wagens. Wanneer je de feestlocatie nadert, zie je aan de horizon knallend vuurwerk, luchtballonnen en lichteffecten waardoor je nóg sneller wilt gaan rijden. De omgevingen zijn prachtig weergegeven en geven een karakteristieke eigenschap mee. Hoge bergen, scherpe bochten en smalle wegen om op te racen geven de spelers het gevoel dat ze echt in Italië of Zuid-Frankrijk rijden. In het doorgaans leven is het in Zuid-Europe niet altijd maar schitterend weer, dit geld ook voor Forza Horizon 2. Door het dynamische weer wordt een zonnige zomeravond omgeslagen naar een stormachtige regenbui. Deze regenbuien hebben ook flinke invloed op de rijstijl. Het is duidelijk merkbaar dat je auto minder grip heeft en dat je met hoge snelheden eerder slipt en tegen een muur schuift. Gelukkig ben jij niet de enige die hier last van heeft, ook je tegenstanders hebben hiermee te maken en dat maakt het weer een eerlijke strijd. In Forza Horizon 2 zal je niet alleen tegen auto’s racen maar komt het ook voor dat je in een nek-aan-nek race rijdt tegen bijvoorbeeld een vliegtuig of enkele straaljagers. Deze vorm van racen zorgt voor de nodige zweethanden, want elk stuurfoutje kan zomaar fataal zijn en daardoor arriveer je niet als eerste bij het volgende controlepunt. Al deze onderdelen steken goed in elkaar en maken deze game ook leuk voor de gamers die geen verstand hebben van auto’s.