Recensie: Forza Horizon
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Wie van snelheid en mooie auto’s houdt kan in de nieuwe Forza Horizon flink uit zijn dak gaan. Deze game zit vol sfeer makende muziek, snelheid en uiteraard talloze snelle wagens. Maar weet al deze content eigenlijk wel te overtuigen?

Intro
Forza Horizon is alweer het vijfde deel in de Forza Motorsport reeks. Echter is dit het eerste deel met een andere benaming, de eerdere delen heette Forza Motorsport, Forza Motorsport 2 enzovoorts. In 2001 werd game ontwikkelaar “Turn 10 Studios” opgericht door Microsoft Game Studios om de Forza Motorsport serie te ontwikkelen voor de consoles van Microsoft, de Xbox en de Xbox 360. Nu heeft Turn 10 Studios in samenwerking met Playgorund Games Forza Horizon uitgebracht. Aangezien de ontwikkeling van de game voornamelijk door Playground Games werd verricht werd er al gauw gesproken van een spin-off  in plaats van een nieuw deel in de Forza Motorsport serie.

Meteen in actie
Wanneer je Forza Horizon start krijg je een intro filmpje te zien waarbij je belandt in een wereld van feesten, vlotte muziek en natuurlijk snelle auto’s. Al gauw genoeg krijg je te horen dat er een racefestival in de buurt is, het Horizon festival in Colorado. Om wat bekend te raken met de besturing neem je het stuur over van een snelle Dodge Viper SRT om een snelle achtervolging in gang te zetten. De hoofdspeler, degene die jij speelt in het spel, staat langs de kant leunend tegen zijn auto. Op de radio hoor je dat er nog vrije plekken zijn op het festival die vergeven worden aan de eerste tien racers die aankomen bij het Horizon evenement. Je stapt in je Volkswagen Corrado en volgt de navigatie richting je eindbestemming. Onderweg kom je vele andere racers tegen die net als jij een plek willen voor het race evenement.

Je hebt het gehaald, je wordt verwezen naar de garage om je auto te laten nakijken of deze wel geschikt is om mee te racen. Je auto wordt door de monteur goedgekeurd en geeft je een toegangspas voor de kwalificaties onder de voorwaarde dat je nog wel terugkomt voor wat upgrades. Je zult je moeten kwalificeren in een aantal geplande races op verschillende locaties. Nadat je bent geplaatst mag je terug naar het festivalterrein om je gele polsbandje op te pikken waarmee je wordt toegelaten voor de volgende races.

Door de geplande races te winnen verdien je punten. Wanneer je genoeg punten hebt verdient kun je een nieuw polsbandje in een andere kleur ophalen waarmee je nieuwe en moeilijkere races vrijspeelt . Er zijn ook evenementen waarmee je een auto mag houden wanneer je de daarvoor bestemde opdracht hebt voltooid. Dit kunnen makkelijke opdrachten zijn, zoals het fotograferen van je auto zonder dat je er al te veel schade mee hebt opgelopen. Maar het kan ook zijn dat je er met de tegenstander om moet racen. Bij veel races is een bepaald type auto vereist. Zo kan het zijn dat je moet beschikken over een auto met vierwielaandrijving om aan de race te mogen deelnemen. In een andere race is het weer noodzakelijk dat je een Amerikaanse musclecar moet bezitten. Gelukkig hoef je de auto’s niet allemaal te verdienen, maar kunnen ze ook gewoon gekocht worden in de showroom op het Horizon terrein.

Gameplay
In een racegame draait het om een aantal dingen. Snelheid, mooie auto’s en realiteit. Deze punten zijn allemaal verwerkt in Forza Horizon. Het concept van Forza Horizon is al in meerdere racegames gebruikt zoals onder andere in Need for Speed Underground 2 en Test Drive Unlimited. We hebben het dan over racen in een open wereld. Je bent niet gebonden aan een vast circuit, maar je wordt vrijgelaten in welke wegen je kiest om je doel te bereiken. Voor Forza is dit nieuw, dit zou voor de echte Forza fans weleens een minpunt kunnen zijn aangezien Forza de beste in zijn soort is op het vaste circuit. Gelukkig hebben ze dit goed verwerkt in Forza Horizon en kun je met je snelle bak scheuren in de weg die jij wil door het prachtige landschap van Colorado in Amerika.

In Forza Horizon hebben ze echt onderscheid gemaakt tussen de vele verschillende auto’s. Een Amerikaanse auto met achterwielaandrijving is moeilijker onder controle te houden dan een auto met vierwielaandrijving. Wanneer je overstapt naar een nieuwe of andere auto moet je ook echt weer wennen aan de de besturing. Als je een aantal off-road races hebt gedaan in een Subaru Impreza met vierwielaandrijving en je stapt daarna in een klassieke Amerikaanse musclecar dan moet je de rijstijl aanpassen want de wegligging is een stuk minder. Wanneer je plaatsneemt in de echt snelle auto’s zoals de Bugatti Veyron en je rijdt op topsnelheid dan moet je goed opletten. Door de hoge snelheid wordt je zicht waziger en komt alles veel sneller op je af. Zo is een niets vermoedende tegenligger een makkelijk doelwit om tegenaan te rijden, wat je de race kan kosten.

Dat ziet er gelikt uit
Gelukkig hebben ze er niet alleen aan gewerkt om Forza Horizon een realistische game te maken, maar hebben ze ook goed werk geleverd op grafisch gebied. De lucht, wegen, omgeving maar voornamelijk de bolides  zien er zeer goed uit. Alles is tot in de kleinste details uitgewerkt om Forza Horizon een zo goed mogelijke game te maken. De cutscenes die voorbij komen tussen de races door zien er zo goed uit dat het net een echte film lijkt. Forza Horizon is dus niet alleen een genot voor de snelheid liefhebbers, maar is ook een genot voor het oog.

De echte Forza Motorsport liefhebbers zullen het waarschijnlijk jammer vinden dat ze in dit deel de open wereld ingegaan zijn in plaats van puur alleen op het circuit. Gelukkig is Forza Horizon zo goed gemaakt in verschillende opzichten dat ze snel zullen vergeten dat ze in deze open wereld rondrijden. Je raakt al snel verdwaald in de mooie omgeving van Colorado in je snelle bak op weg naar je volgende overwinning