The Interview

Er is veel over te doen geweest, maar The Interview is al deze commotie niet waard gebleken. De acteurs leveren goed werk en hebben een leuke chemie, maar de film bevat te weinig grappige momenten voor de lengte van bijna twee uur.

Deze komedie over de moord op Kim Jong-Un is ongetwijfeld de meest controversiële film van 2014. Het begon allemaal al een paar weken geleden toen Sony Pictures werd gehackt. Na een hoop dreigementen richting bioscopen leek de film niet meer uit te komen. Maar door onder andere de bemoeienis van President Obama is The Interview inmiddels toch te bekijken, met dank aan onze westerse machtige leider: het internet. Waar in 2004 met Team America: World Police (met Jong-Uns vader Jong-Il) en in 1940 met The Great Dictator al eerder wereldleiders belachelijk werden gemaakt, is een film over een fictieve moordaanslag op een zittende president nieuw. Al verscheen in 2006 wel de mockumentary Death of a President, over een geslaagde moordaanslag op George W. Bush. Waar die film stilletjes aan ons voorbij ging is er, door de gigantische ophef, juist heel veel media-aandacht voor The Interview.

The Interview James Franco & Seth Rogen

Dave Skylark (James Franco) is de presentator van het succesvolle programma Skylark Tonight, een soort mix tussen RTL Boulevard en Goor Draait Door waarin de privélevens van bekende sterren als Eminem en Rob Lowe openbaar worden gemaakt. Na samen met zijn producer Aaron Rapaport (Seth Rogen) het uitzenden de duizendste aflevering te hebben gevierd, komen ze tot de ontdekking dat Kim Jong-Un (Randall Park) een grote fan van het programma is. Skylark ziet dit als een kans op een zeer exclusief interview en Rapaport hoopt hiermee eindelijk serieus te worden genomen door zijn collegaproducers. Na het leggen van de nodige contacten met Korea worden ze benaderd door Agent Lacey (Lizzy Kaplan) van de CIA, de Amerikaanse regering hoopt dat het tv-duo de beruchte dictator kan uitschakelen om hiermee het escaleren van een internationaal conflict te voorkomen. Eenmaal in Noord-Korea krijgt Skylark echter een heel andere versie van Kim te zien: hij blijkt een eenzame man die gewoon verkeerd begrepen wordt. Rapaport heeft zo zijn twijfels over de manier waarop deze beeldvorming tot stand komt en heeft het vermoeden dat Kim zijn uitgehongerde bevolking en concentratiekampen goed verborgen houdt. In het belang van de missie zal hij Skylark in moeten laten zien dat Kim een manipulatieve leugenaar is.

The Interview James Franco & Randall Park basketball

James Franco en Seth Rogen hebben zoals altijd weer een sterke chemie. Hoewel Franco in het verleden al heeft bewezen een heel sterk acteur te kunnen zijn in serieuze films, kiest hij er nog altijd voor om buitengewoon domme personen te spelen in flauwe komedies. Hij doet ook dit zeer verdienstelijk en zijn overdreven acteerstijl is erg leuk om naar te kijken. De manier waarop zijn emotionele personage zich laat inpakken door ’s werelds beroemdste Kim (sorry Kim Kardashian) vormt een groot contrast met de manier waarop de rationelere Rapaport van Seth Rogen inziet dat Jong-Un bezig is met een vorm van propaganda. Omdat Skylark het hoofdpersonage is en we veel vanuit zijn perspectief meekrijgen wordt de Noord-Koreaanse leider verrassend menselijk neergezet. Vooral wanneer we hem vergelijken met de manier waarop zijn vader werd weergegeven in Team America lijkt deze Kim Jong-Un geen verkeerde kerel. Dit is ook te danken aan acteur Randall Park, zijn Katy Perry-luisterende dictator lijkt in de verste verte niet op de manier waarop we de echte Kim Jong-Un “kennen”. Het naïeve gedrag van Skylark wordt hierdoor nog enigszins geloofwaardig.

The Interview James Franco & Randall Park tank

Helaas is The Interview alle commotie niet waard. Sony mag zijn hackers dankbaar zijn voor alle publiciteit. Het begin van de film is grappig met Skylarks fictieve tv-programma, waarin vooral Eminem de show steelt. Helaas zakt het hierna in. Het geheel lijkt meer op een serie sketches zonder veel inhoud. De film bevat een aantal sneren richting Noord-Korea en ook Amerika, maar de echte maatschappijkritiek blijft uit. De leukste momenten waren al in de vele trailers te zien en het scenario had zeker nog wat bijgeschaafd kunnen worden; vooral het middenstuk behandelt teveel zijpaden die zowel inhoudelijk als op het gebied van grappen te weinig toevoegen. Aan het einde van de film komt één van de personages met het idee Kim Jong-Un niet te vermoorden, maar te verslaan door zijn volk te laten zien dat hij geen God is. Dit had een slimme insteek kunnen zijn, maar hier wordt verder helaas niks mee gedaan. Bad Neighbours, een film van dezelfde makers, was als komedie een stuk beter geslaagd. Ook als parodie op Noord-Korea is The Interview helaas een stuk minder grappig dan bijvoorbeeld Team America.