Recensie: Gotham

Het zien van de eerste twee afleveringen van Gotham zorgt voor gemengde gevoelens. De pilot toont veel potentie maar de tweede aflevering weet dit niet helemaal waar te maken. Toch zijn er een aantal sterke elementen die het vertrouwen geven dat Gotham op z'n minst een vermakelijke serie zal zijn.

De corrupte stad uit de Batmanstrips en -films is binnenkort te zien op TV. De serie Gotham, die in Amerika net aan zijn tweede seizoen is begonnen, zal vanaf 17 januari elke zaterdag om 22:00 te zien zijn op Veronica. Wij kregen de kans om de eerste twee afleveringen alvast op het grote scherm van bioscoop JT Hilversum te bekijken.

Nog maar net aangekomen in Gotham krijgt de jonge rechercheur James Gordon (Ben McKenzie) meteen te maken met een zaak van formaat. De rijkste mensen van de stad, tevens ouders van toekomstig Batman Bruce Wayne (David Mazouz), zijn vermoord tijdens een roofoverval. Met dank aan de connecties van collega Harvey Bullock (Donald Logue) met gangster Fish Mooney (Jada Pinkett Smith) hopen ze te ontdekken wie deze misdaad heeft gepleegd. Fish heeft echter zelf ook haar belangen, samen met haar onderdaan Oswald Cobblepot (Robin Lord Taylor) is ze van plan de positie van mafiabaas Carmine Falcone (John Dorman) over te nemen.

Gotham, James Gordon & Harvey Bullock

Het zien van de eerste twee afleveringen achter elkaar zorgt voor wat gemengde gevoelens. Het begint allemaal zeer veelbelovend: de pilot ziet er goed uit en de personages worden goed geïntroduceerd, al waren het er wat veel. De tweede aflevering is helaas een stuk minder verzorgd op zowel visueel als inhoudelijk gebied. Deze introduceert wederom een hoop personages en verhaallijnen, wat de serie overvol maakt en doet afvragen wat er nog overblijft voor komende seizoenen. Personages die zich in al dit geweld echt weten te onderscheiden zijn Oswald Cobblepot, Alfred Pennyworth en Gotham. Juist ja, Gotham. De stad voelt in deze serie meer dan in welk andere Batman-interpretatie aan als een personage op zich. De serie doet haar naam hiermee eer aan, Gotham is voelbaar van invloed bij elke gebeurtenis in de op New York gebaseerde stad. Oswald Cobblepots transformatie in superschurk The Penguin lijkt de meest interessante verhaallijn van het eerste seizoen te worden. Bruce Wayne’s butler Alfred wordt in deze serie heel anders weergegeven dan we hem kennen, een groter contrast met Michael Caine’s vertolking kan er haast niet wezen. Alfred is een ietwat agressieve man die vaak schreeuwend en tierend de jonge Bruce probeert op te voeden. Dat Batman nog een irritant kindje is zou behoorlijk storen als Alfred niet continu in zijn aanwezigheid zou zijn.

Gotham, Alfred Pennyworth & Bruce Wayne

Ondanks de aanwezigheid van Bruce Wayne is Gotham zeker geen serie over de oorsprong van Batman. De basis is een vrij standaard politieserie aangevuld met de nodige, vaak geforceerde, verwijzingen naar het Batman-universum. We kunnen dan ook niet spreken van een regelrechte kopie van eerdere interpretaties. De serie is eerder vergelijkbaar met de Arkham-games. De vele bruin- en blauwtinten doen denken aan de The Dark Knight-trilogie en de mate van realisme aan Tim Burton-films. Helaas lijken sommige personages wel uit een Joel Schumacher-misbaksels of de tv-serie uit de jaren ’60 te zijn weggelopen. Vooral een stel ontvoerders uit de tweede aflevering zijn vreselijk over-the-top en irriteren hierdoor behoorlijk. Het is dus nog even afwachten hoe het verdere seizoen gaat verlopen, maar Gotham belooft op zijn minst een vermakelijke serie te worden.