Vacation
Meike Berkhout
Meike Berkhout

Een familievakantie met een sullige vader, een ongelukkige moeder en een zoon die het leven van zijn oudere broer zuur maakt; wat kan er fout gaan? Het Vacation-verhaal van de familie Griswold met vader Rusty (Ed Helms) aan het roer, leunt nogal op dat van de originele National Lampoon’s Vacation uit 1983. Helaas hebben de schrijvers verzaakt om er een interessante (nieuwe) draai aan te geven. De grappen voelen af en toe te geforceerd aan, maar gelukkig zitten er zeker ook stukken tussen waarbij je je lach niet kunt onderdrukken. Het probleem met Vacation is, dat het gewoon niet altijd even leuk is als je zou willen.

Familievakanties, iedereen kent ze wel. Ze kunnen een groot succes zijn of een enorme ramp. In Vacation draait het om zo’n vakantie, namelijk die van de familie Griswold. Deze familie is al bekend van eerdere Vacation-films (National Lampoon’s Vacation uit 1983), onder leiding van Chevy Chase en Beverly D’Angelo als vader Clark en moeder Ellen Giswold, met hun zoon Rusty en dochter Audrey. In deze nieuwe Vacation-film draait het om het gezin van de nu volwassen Rusty (Ed Helms) en zijn vrouw Debbie (Christina Applegate), samen met hun zoons James en Kevin (Skyler Grisondo en Steele Stebbins).

Vacation

Rusty is nu een familieman die als piloot bij een budgetvliegmaatschappij werkt en tevreden is met zijn leven. Zijn vrouw Debbie is helaas minder gelukkig en hun jongste zoon Kevin maakt zijn broer James het leven zuur (zowel lichamelijk als geestelijk). Met hun jaarlijkse (saaie) vakantie naar een huisje in Michigan in zicht, merkt Rusty dat de rest van zijn gezin niet zo gelukkig is. Hij besluit actie te ondernemen. Om zijn gezin weer dichter bij elkaar te brengen wil hij, net als vroeger, een roadtrip door Amerika maken naar het pretpark Walley World (zoals te zien was in National Lampoon’s Vacation). Uiteraard gaat er van alles verkeerd tijdens de lange rit en worden de Griswolds op de proef gesteld als nooit tevoren.

Wat direct duidelijk wordt, is dat lang niet alle grappen even goed geslaagd zijn. Zo is bijvoorbeeld een scene waarin Rusty aan het vliegen is en zijn seniele copiloot bijna het vliegtuig laat neerstorten, in het licht van de recentelijke vliegtuigongelukken echt niet grappig. Toch zitten er, door middel van de aaneenschakeling van grappen en humoristische momenten, ook geslaagde grappen tussen. Maar juist de hoeveelheid flauwe en grove grappen (voornamelijk afkomstig van jongste zoon Kevin) maakt het lastiger om de verfijndere humor en komische momenten in Vacation goed te kunnen waarderen. Met name Applegate, die laat zien dat ze haar komische talent na Married with Children en de Anchorman-films nog niet is kwijtgeraakt, zorgt voor een aantal fijne (en af en toe heerlijk subtiele humoristische) momenten. Ed Helms blijft met zijn belichaming van Rusty Griswold een beetje hangen bij zijn personages uit The Hangover-films en The Office; de wat sullige goedzak die altijd het juiste probeert te doen. Dat maakt hem als Rusty net iets te naïef en passief; wat meer actie van Rusty’s kant was welkom geweest. Naast de ouders zorgen de twee zoons op hun achterbank voor een wat aparte maar welkome dynamiek, aangezien de oudste zoon gepest wordt door zijn gemene broertje.

Vacation

Een ander minpuntje aan Vacation is dat het verhaal toch wel erg lijkt op dat van de originele Vacation uit 1983: op een familievakantie gaan om het gezin weer dichter bij elkaar te brengen. Jonathan Goldstein en John Francis Daley, zowel de schrijvers als de regisseurs, benadrukken dat het bij Vacation om een vervolg van de oude Vacation-films gaat, in plaats van een remake. Daarom is het ook jammer dat, hoewel Chevy Chase en Beverly D’Angelo weliswaar terugkeren als hun personages Clark en Ellen Griswold, ze geen blijvende indruk (kunnen) achterlaten. De makers hadden ze dan ook meer tijd moeten gunnen dan de vijf (niet zulke hele spannende of leuke) minuten die ze nu hebben gekregen.

Gelukkig kent Vacation ook leuke stukken; bijvoorbeeld de auto die Rusty heeft gehuurd om de reis te maken, de “2015 Tartan Prancer” oftewel de “Honda van Albanië”. Behalve het feit dat de auto er alleen al lachwekkend uitziet, blijkt hij ook nog vol te zitten met de meest onnodige snufjes, zoals een ronddraaiende bestuurdersstoel. Het meest geslaagd in Vacation zijn de vele cameos. Zo halen Charlie Day (Horrible Bosses) als een depressieve waterraftgids, Norman Reedus (die er verdacht veel uitziet als zijn personage uit The Walking Dead) als trucker en Michael Peña (Ant-Man, Fury) als een politieagent bij het vier Statenpunt het komische gehalte van de film geregeld weer omhoog.

Vacation

Helaas vallen de bijrollen van Leslie Mann (The Other Woman) als Rusty’s zus Audrey en Chris Hemsworth (Thor, Avengers: Age of Ultron) als haar man Stone Crandall tegen. Vooral Mann krijgt te weinig tijd om haar volledige komische potentie te benutten en Hemsworth lijkt zich niet helemaal op zijn plek te voelen in Vacation (want het is ook wel erg anders dan een superheldenrol).

Net als de Griswolds, doet Vacation net iets te veel zijn best om leuk te zijn. Helaas lukt dat niet helemaal. Het grote aantal cameos en de performance van Applegate halen het niveau van de film gelukkig weer wat omhoog. Maar dat is niet genoeg om van Vacation een echt leuke film te maken, hoewel die potentie er, wat betreft de acteurs, zeker in had gezeten. En dat is stiekem toch wel jammer.