Everest
Meike Berkhout
Meike Berkhout

Door het bronmateriaal met respect te behandelen, heeft Kormákur van Everest misschien geen hele spectaculaire, maar wel een integere film gemaakt. Everest is dan ook een mooi eerbetoon aan de overledenen, de nabestaanden en de overlevenden van de ramp in 1996.

Everest is nu te koop op DVD, Blu-Ray en 3D Blu-Ray.

Mount Everest, ’s werelds hoogste berg. Een gevaarlijke beklimming om de top (8,848 meter boven zeeniveau) te bereiken, wat al door velen geprobeerd is. Een groot aantal daarvan is het gelukt om Everest te bedwingen. Maar helaas is niet elk verhaal over Mount Everest één dat eindigt in succes. De film Everest is gebaseerd op het waargebeurde, tragische verhaal rondom de gebeurtenissen op 10 en 11 mei 1996, toen een zware sneeuwstorm het leven van acht klimmers opeiste. Everest vertelt het verhaal van de slachtoffers, de nabestaanden en de overlevenden van deze storm.

Everest

Begin 1996 maakt Nieuw-Zeelander Rob Hall (Jason Clarke) zich klaar voor zijn vertrek naar Nepal. Hij is expeditieleider en gids van zijn bedrijf Adventure Consultants en neemt, tegen betaling, klanten onder zijn hoede om hen te helpen de top (de summit) van Mount Everest bereiken. In 1996 had hij al 39 klanten veilig naar de top geholpen en in mei zouden daar nog eens acht klanten bij komen. Hall is van plan om met zijn groep tussen maart en mei de berg te bedwingen, waarvan eerst ruim een maand besteed zal worden aan acclimatiseren en training.

Als de groep in het basecamp op Everest aankomt, blijkt het een druk expeditiejaar te zijn. Bijna alle expedities willen op dezelfde dag als Hall en zijn groep de summit bereiken. Geen ideaal vooruitzicht. Daarom besluit Hall een samenwerking aan te gaan met zijn concurrent Scott Fischer (Jake Gyllenhaal), de leider van de groep Mountain Madness. Door hun twee groepen samen te voegen, acht Hall de kans groter dat iedereen veilig de top zal halen. Dan breekt 10 mei aan, de dag waarop beide groepen de summit willen bereiken. En ze hebben geluk; de omstandigheden zijn perfect. De klim naar de top gaat voorspoedig en al snel hebben de meesten het uitzicht vanaf het hoogste punt ter wereld kunnen aanschouwen. Een perfecte dag, lijkt het. Maar dan, als ze beginnen aan hun afdaling terug naar het kamp, steekt een zware sneeuwstorm op. Deze dwingt hen te vechten om te overleven in de meest barre omstandigheden.

Everest

Wat je zou verwachten van een film over een majestueuze berg als Mount Everest, komt in het geval van Everest ook uit. Het is een cinematografisch spektakel. Cameraman Salvatore Totino (Cinderella Man) heeft erg zijn best gedaan om de berg prachtig in beeld te brengen. Dat Totino daarin geslaagd is, zeker in combinatie met 3D en IMAX, blijkt uit het feit dat door de prachtige beelden in Everest de kijker zich van tijd tot tijd zelf in de Himalaya kan wanen.

Een lastig aspect van films die gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal, is dat ze (uiteraard) het verhaal moeten laten zien zoals het daadwerkelijk gebeurd is. Everest bracht hiervoor een extra obstakel met zich mee. Dat komt omdat er rekening moest worden gehouden met meerdere versies van 10 en 11 mei 1996, waarbij sommige versies elkaar soms ook nog tegenspreken. Het was daarom voor regisseur Baltasar Kormákur (2 Guns en Contraband) van belang, dat de film zo waarheidsgetrouw als mogelijk zou zijn. Om dit te bereiken is er langdurig gecommuniceerd met de familie van de klimmers en is er inspiratie gehaald uit de boeken Into Thin Air van Jon Krakauer en Left for Dead: My Journey Home from Everest van Beck Weathers; beiden waren klanten van Hall gedurende de tocht in mei 1996. Daarnaast is er ook gebruik gemaakt van transcripties van gesprekken tussen Hall en zijn vrouw Jan Arnold via een satelliettelefoon. Door al deze informatie zorgvuldig te behandelen en het bronmateriaal niet te compromitteren, is het Kormákur gelukt om een integer verhaal te vertellen over de ramp van 1996.

Ook wilde Kormákur, dat Everest authenticiteit zou uitstralen, in plaats van sensationalisme. Hij is van mening, dat een aangrijpend en fascinerend verhaal als dat van Everest geen opsmuk nodig heeft. Om de film zo realistisch mogelijk te maken, zijn ook 11 echte sherpa’s gecast die bijvoorbeeld hielpen om de sets zo authentiek mogelijk te maken.

Everest

Naast het veiligstellen van de authenticiteit van het verhaal, heeft Kormákur een geweldige cast weten te strikken. Zo behoren Jason Clarke, Jake Gyllenhaal, Josh Brolin, Keira Knightley, Robin Writght en Michael Kelly tot de cast. Jason Clarke (Dawn of the Planet of the Apes en Terminator Genesis) speelt de rol van Rob Hall met verve. Maar helaas, juist omdat Clarke als Hall een sterke performance neerzet, vallen andere personages hierbij soms in het niet. Een voorbeeld hiervan is de rol van Gyllenhaal, als een rivaliserende expeditieleider Scott Fisher. Gyllenhaal komt als Fisher ten opzichte van Hall té weinig aan bod om een blijvende indruk achter te kunnen laten bij het publiek.

Ook is het lastig om als kijker een goede (emotionele) binding te krijgen, omdat naast de aandacht voor hoofdpersonage Rob Hall er net te veel andere expeditieleden zijn in het verhaal. Daardoor worden de overige personages, zoals de Texaanse Beck Weathers (Josh Brolin) en postbode Doug Hansen (John Hawkes), niet genoeg uitgediept. Ook de vrouwen in het verhaal, Halls vrouw Jan (Keira Knightley, dit keer met een Nieuw-Zeelands accent), Becks vrouw Peach (Robin Wright uit House of Cards) en basecamp manager Helen Wilton (Emily Watson), komen nauwelijks aan bod. Alle dames zijn vooral aan de telefoon te zien en voegen zo voor de rest helaas vrij weinig toe.